Ռուս-թուրքական համաձայնագիր «Թուրքական հոսքի» շուրջ. վերջնական համաձայնությո՞ւն, թե՞…
Ռուս-թուրքական ճգնաժամից հետո առաջին անգամ Ռուսաստանի նախագահն այցելել է Թուրքիա՝ Էներգետիկայի համաշխարհային 23-րդ համաժողովին մասնակցելու համար: Վլադիմիր Պուտինի և Թայիփ Էրդողանի երկկողմ փակ հանդիպումից հետո երկու երկրների միջև ստորագրվել է երկար սպասված միջկառավարական համաձայնագիրը «Թուրքական հոսք» գազատարի կառուցման վերաբերյալ: Ռուսաստանն ու Թուրքիան պայմանավորվել են ևս մեկ խնդրահարույց հարցի՝ «Թուրքական հոսքի» շրջանակներում գազի զեղչի տրամադրման մեխանիզմների շուրջ:
Թուրքիան տվել է նախագծի իրականացման առաջին թույլտվությունները
Ռուսական «Գազպրոմը» տեղեկացրել է, որ «Թուրքական հոսք» գազատարը բաղկացած է լինելու երկու գծից: Այն անցնելու է Սև ծովի հատակով: Գազատարի ծովային հատվածը լինելու է ռուսական կողմի տնօրինության, իսկ ցամաքային հատվածը՝ թուրքական կողմի տնօրինության տակ: «Գազպրոմը» ծրագրում է առաջին գծի շինարարությունն ավարտել 2019 թվականին: Այն հնարավորություն է տալու տարեկան 15,75 մլրդ մ/խ գազ մատակարարել Թուրքիային: Գազատարի երկրորդ գիծը նախատեսված է լինելու Եվրոպայի սպառողների համար:
Ռուսական «Գազպրոմի» և թուրքական «BOTAS»-ի միջև «Թուրքական հոսք» գազատարի նախագծի շուրջ համաձայնագիրը ստորագրվել է դեռևս 2014 թվականին: Ի սկզբանե նախատեսվում էր տարեկան 63 մլրդ մ/խ հզորությամբ խողովակաշարի շինարարությունն ավարտին հասցնել 2016 թվականի դեկտեմբերին: Նախագծի մեկնարկը տարբեր պատճառներով հետաձգվում էր: Արդյունքում 2015 թվականի նոյեմբերին ռուսական կողմը հայտարարեց, որ «Թուրքական հոսք» խողովակաշարի նախագիծը փոփոխվելու է, տարեկան թողունակությունը կրճատվելու է մոտ երկու անգամ՝ կազմելով մինչև 32 մլրդ մ/խ գազ, իսկ նախագծի իրականացման մեկնարկը հետաձգվելու է մինչև 2017 թվականի վերջ: Այնուհետև թուրք-սիրիական սահմանին թուրքական օդուժի կողմից ռուսական օդանավի խոցումից հետո երկու երկրների հարաբերություններում տիրող լարվածությունը, կարելի է ասել, մոռացության մատնեց նախագիծը: Սեպտեմբերին հայտարարվեց, որ «Գազպրոմը» դիվանագիտական խողովակներով Թուրքիայից ստացել է նախագծի իրականացման առաջին թույլտվությունները:
Համաձայնագրի ստորագրումը դեռևս չի կարող երաշխավորել նախագծի իրականացումը
Ներկա փուլում, երբ Մոսկվան և Անկարան հայտարարում են հարաբերություններում «ճգնաժամի» հաղթահարման մասին, «Թուրքական հոսք» գազատարի նախագծի մեկնարկը, այն էլ միջկառավարական համաձայնագրի ստորագրմամբ, լուրջ ազդակ է, որը կարելի է դիտարկել ինչպես երկկողմ, այնպես էլ գլոբալ հարթություններում:
Նախ, ռուս-թուրքական երկկողմ հարաբերություններում 2015 թվականի նոյեմբերից տիրող սառը մթնոլորտը ոչ միշտ էր հնարավոր որակել որպես ճգնաժամ, քանի որ չնայած հնչող ագրեսիվ հռետորաբանությանը՝ երկու երկրների միջև, ըստ էության, ռազմաքաղաքական և/կամ տնտեսական համագործակցության դադարեցում չի եղել: Գրեթե նույն կերպ, ինչպես ընթացավ թուրք-իսրայելական ճգնաժամը և ապա նաև հաշտությունը: Եթե շարժվում ենք այս տրամաբանությամբ, ապա Մոսկվան և Անկարան իրենց որոշակի հարցերը լուծելուց հետո այս պահին հաշտեցման գործընթաց ցույց տալու խնդիր ունեն: Եվ այս տեսանկյունից մեծ դժվարությամբ առաջ ընթացող «Թուրքական հոսք» գազատարի կառուցման շուրջ միջկառավարական համաձայնագրի ստորագրումն իսկապես կարող է ծառայել այդ նպատակին: Սա նաև տեղավորվում է երկու երկրներից հնչող այն հայտարարությունների համատեքստում, որ հարաբերությունները կարգավորման գործընթացը շատ արագ է ընթանում, և խնդիր է դրված հասնել համակողմանի և լիակատար կարգավորման:
Սա նշանակում է, որ միջկառավարական համաձայնագրի ստորագրումը դեռևս չի կարող երաշխավորել նախագծի իրականացումը, քանի որ այն կարող է զուտ քարոզչական նպատակ հետապնդել: Բացի այդ՝ նախկինում նախագծի մեկնարկի ձգձգումը պայմանավորվում էր Թուրքիայում տիրող անկայունությամբ: Անհասկանալի է, թե ինչ չափորոշիչներով է այսօր նախագծի մեկնարկի նպատակահարմարության տեսանկյունից Թուրքիայի ներքաղաքական իրավիճակը (հեղաշրջման տապալված փորձ, քրդական հակամարտություն, ահաբեկչություններ և այլն) կայուն գնահատվել:
«Թուրքական հոսք» գազատարի շինարարության վերաբերյալ ռուս-թուրքական միջկառավարական համաձայնագիրը հատկանշական է նաև Արևմուտքի հետ ունեցած երկու երկրների լարված հարաբերությունների համատեքստում: Ակնհայտ է, որ համաձայնագրի ստորագրման հիմնական նպատակներից մեկն Արևմուտքին համապատասխան ազդակ հաղորդելն է: Նույն նպատակն են հետապնդում նաև Պուտինի և Էրդողանի հայտարարությունները Սիրիայում միասնական տեսլականի մասին:
Ռուսաստանն ակտիվ բանակցություններ է վարում եվրոպական երկրների հետ
Միևնույն ժամանակ, գիտակցելով նախագծի իրականացման հարցում Արևմուտքի դիմադրության թուլացման անհրաժեշտությունը՝ աշխատանք է տարվում եվրոպական երկրներին ներգրավելու և նրանց համաձայնությունը ստանալու ուղղությամբ: Մասնավորապես, Թուրքիայի վարչապետը հայտարարել է, որ գազատարի շինարարությունն «ուժեղացնելու է Եվրոպայի էներգետիկ անվտանգությունը, և եվրոպական երկրներն անհանգստանալու պատճառ չունեն»: Իսկ Ռուսաստանի նախագահը Ստամբուլում իր ելույթի ժամանակ ընդգծել է, որ «ռուսական էներգետիկ ռեսուրսները երաշխավորում են աշխարհի բազմաթիվ տնտեսությունների կենսագործունեությունը և կազմում են ԵՄ-ի վառելիքային բալանսի մոտ քառորդ մասը»: Միաժամանակ Ռուսաստանն ակտիվ բանակցություններ է վարում եվրոպական երկրների՝ հատկապես Հունաստանի հետ՝ նախագծի արագ իրականացման հարցում համաձայնության հասնելու համար: Ավելի վաղ բանակցություններ էին տարվում նաև Հունգարիայի, Մակեդոնիայի և Սերբիայի քաղաքական ղեկավարության հետ:
Այս տեսանկյունից «քաղաքական դասավորվածությունը» ևս կարող է շահեկան լինել նախագծի իրականացման համար: Օրինակ՝ իրանական կողմը, ողջունելով ռուս-թուրքական միջկառավարական համաձայնագիրը, հայտարարել է, որ «իրանական կառավարությունը կարող է պայմանավորվել Թուրքիայի հետ գազի մատակարարումները Թուրքիա և այնտեղից էլ Եվրոպա հասցնելու շուրջ»՝ հավելելով, որ դա կախված է «քաղաքական դասավորվածությունից»: «Թուրքական հոսքին» Իրանի միանալը կարող է էապես բարձրացնել այս նախագծի արդյունավետությունը: Իսկ եթե սրան հավելենք այն հանգամանքը, որ «Գազպրոմը» հայտարարել է 2019 թվականից ռուսական գազի մատակարարումներն ուկրաինական տրանզիտով դադարեցնելու մտադրության մասին, ապա «Թուրքական հոսքի» իրականացումն ավելի իրատեսական է դառնում:
Վերջնական պայմանավորվածության մասին խոսել դեռ վաղ է
Նախագծի հաջող իրականացման դեպքում Թուրքիայի էներգետիկ կշիռը տարածաշրջանում էապես կմեծանա: Բայց պետք է նկատի ունենալ, որ նախագծի իրականացման ճանապարհին բազմաթիվ խնդիրներ կան, որ դեռ պետք է կարգավորվեն: Նույն Բրյուսելի հետ գազի սպառման շուրջ համաձայնության գալը, իհարկե, հեշտ չի լինելու, և հավանաբար հենց այդ պատճառով Ռուսաստանը ժամանակ է շահում՝ սկզբնական փուլում բավարարվելով միայն առաջին գծի շինարարությամբ, որը նախատեսված է միայն Թուրքիայի սպառողների համար, մինչև հասկանալի կլինի ընդհանուր քաղաքական դասավորվածությունը: Թերևս հենց այդ մտավախությունից ելնելով՝ Ռուսաստանը գազատարի նախնական թողունակությունը կրճատեց մոտ երկու անգամ: Չի բացառվում նաև, որ Ռուսաստանը մեկ այլ ճանապարհ ևս նախատեսած լինի Բրյուսելի հետ համաձայնության չգալու պարագայում կիրառելու համար, օրինակ՝ Իրանի հետ պայմանավորվածության միջոցով:
Եթե սրան գումարենք նաև Թուրքիայի արկածախնդիր կեցվածքը, որը ցանկացած պահի կարող է հայտարարել նախագծից հրաժարվելու մասին, հասկանալի է դառնում, որ «Թուրքական հոսք» նախագծի վերջնական կյանքի կոչման խոսելու մասին դեռևս շատ վաղ է:
այլ նյութեր այս թեմայով
- Ի՞նչ կփոխի Թուրքիայի երկրաշարժը տարածաշրջանում Թուրքիայում և Սիրիայում տեղի ունեցած ավերիչ երկրաշարժը կարող է լրջորեն փոխել աշխարհաքաղաքական իրավիճակը տարածաշրջանում։...
- Աստանայում մեկնարկել են Պուտին-Էրդողան բանակցությունները Հանդիպումը տեղի է ունենում Ասիայում փոխգործակցության և վստահության ամրապնդման միջոցառումների համաժողովի շրջանակներում:
- Պուտինն ու Էրդողանը կքննարկեն առևտրատնտեսական կապերի ընդլայնումը Դա նշանակում է նաև շարունակել կարծիքների փոխանակումը միջազգային օրակարգի ակտուալ հարցերի շուրջ
- Էրդողանն ասել է, որ ԱՄՆ-ը ուշացնում է F-16-երի մատակարարումները Թուրքիայի ՌՕՈւ-ի համար «Այդ հարցը դեռ սեղանին է»,- ասել է Էրդողանը ՆԱՏՕ-ի գագաթաժողովին մասնակցելու համար Մադրիդ մեկնելուց առաջ տված...
- Էրդողանը նախատեսում է բանակցել Պուտինի հետ «Այս շաբաթ ես նախատեսում եմ բանակցել պարոն Պուտինի հետ», - ասաց նա։
-
16:17
ՀԱՐԳԵԼԻ՛ ԸՆԹԵՐՑՈՂ
-
16:16
Հանրապետությունում առաջիկա օրերին օդի ջերմաստիճանն աստիճանաբար կնվազի 8-10 աստիճանով
-
16:11
Հոկտեմբերի 7-ին ԱՊՀ-ի ոչ պաշտոնական գագաթնաժողով նախատեսված չէ. Պեսկով
-
16:10
Ադրբեջանի ԶՈՒ կրակի հետևանքով հայկական կողմում կան տուժածներ․ ՀՀ ՊՆ
-
16:00
ԼՂ-ից բռնի տեղահանված առանց ուղեկցողի մնացած 20 երեխա և 216 տարեց գտնվում են ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության հոգածության ներքո
-
15:30
Իրանը կողմ է տարածաշրջանի համար շահավետ տրանսպորտային հաղորդակցությունների զարգացմանը, սակայն ոչ՝ միջազգային սահմանների փոփոխությանը
-
15:10
Պետք է միջոցներ ձեռնարկել Ադրբեջանի կողմից սպառնալիքները կասեցնելու համար. իսպանացի պատգամավորը Գորիսում է
-
14:54
Ադրբեջանի ԶՈՒ-ն կրակ է բացել Կութի հատվածում տեղակայված հայկական դիրքերի անձնակազմի համար սնունդ տեղափոխող մեքենայի ուղղությամբ
-
14:46
Մեր երկրները միևնույն մարտահրավերներն ունեն. կիպրոսցի խորհրդարանականը՝ Ալեն Սիմոնյանին
-
12:00
Ֆրանսիայի ԱԳ նախարարը կայցելի Հայաստան
-
11:30
Սամվել Շահրամանյանն ու մի խումբ պատասխանատուներ կմնան ԼՂ-ում՝ մինչև որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը
-
11:03
ՄԱԿ-ի առաքելությունը շատ, շատ, շատ օգտակար է Արցախի անապատում. Ժան-Քրիստոֆ Բյուսոն
-
10:43
Ադրբեջանի փոխվարչապետն այսօր կմեկնի Ստեփանակերտ
-
10:07
Սենատոր Գարի Փիթերսը ներկայացրել է օրինագիծ, որն արգելում է ԱՄՆ օգնությունն Ադրբեջանին
-
09:38
Խումբն Արցախում կմնա` մինչև զոհվածների աճյունների ու անհետ կորածների որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը. Թադևոսյան
-
20:26
Ժամը 18։00-ի դրությամբ ԼՂ-ից բռնի տեղահանված 100․480 անձ արդեն Հայաստանում է
-
19:54
Ադրբեջանի պաշտպանության նախարարությունն ապատեղեկատվություն է տարածել
-
15:25
Օդի ջերմաստիճանը կնվազի 7-10 աստիճանով, սպասվում է անձրև և ամպրոպ
-
13:16
Միացյալ Թագավորությունը 1 միլիոն ֆունտ ստեռլինգ կհատկացնի՝ աջակցելու Լեռնային Ղարաբաղից բռնի տեղահանվածներին
-
12:25
Հայաստան է ժամանել բռնի տեղահանված 100 հազար 417 արցախցի
օրվա
շաբաթվա
ամսվա
Խոնավություն՝ %
Քամի՝ կմ/ժ