Տեղեկանք. Խաղաղապահ առաքելություններն աշխարհում
Խաղաղապահ առաքելությունները տարբերվում են խաղաղաշինական և խաղաղաստեղծ գործողություններից: Խաղաղապահները դիտարկում և վերահսկում են հակամարտությանը հաջորդած շրջանում խաղաղության գործընթացները և օժանդակություն ցուցաբերում հակամարտող կողմերի միջև ստորագրված կամ հնարավոր ստորագրվելիք խաղաղության համաձայնագրերի կյանքի կոչման հարցում: Նման օժանդակությունը տարբեր ձևաչափեր կարող է ունենալ, ներառյալ վստահության կառուցման միջոցներ, օժանդակություն իշխանության բաշխման հարցում, ընտրական գործընթացներին օժանդակություն, իրավունքի գերակայության և սոցիալ-տնտեսական զարգացման խթանում:
ՄԱԿ-ի խաղաղապահ ուժերը («կապույտ բերետավորները», ինչպես նրանց հաճախ անվանում են) ապահովում են երկրների կոնֆլիկտից խաղաղությանն անցումը` տրամադրելով անվտանգության և քաղաքական ու խաղաղապահ օժանդակություն: Դրանք կարող են կազմված լինել զինվորներից, ոստիկանության ծառայողներից և քաղաքացիական անձնակազմից:
ՄԱԿ-ի խաղաղապահների տեղակայումը տեղանքի նախնական ուսումնասիրությունից հետո հաստատվում է Անվտանգության խորհրդի (ԱԽ) կողմից: Այստեղ իրենց դերակատարումն ունեն ինչպես ՄԱԿ անդամ երկրները և մասնավորապես այն երկրները, որոնք կարող են տրամադրել զորքեր, այնպես էլ հենց համակարտող կողմերը: Եթե Անվտանգության խորհուրդը որոշում է, որ խաղաղապահ զորքերի տեղակայումն ամենաբարենպաստ քայլն է, այն պաշտոնապես լիազորում է առաքելությունը բանաձևի միջոցով: Բանաձևը ներառում է առաքելության մանդատի և քանակի մասին տեղեկությունը, ինչպես նաև առաքելության կողմից իրականացվելիք առաջադրանքները: Նշենք նաև, որ ՄԱԿ-ի` սեփական զինված ուժերի բացակայության պատճառով, անդամ երկրները տրամադրում են ռազմական և ոստիկանական անձնակազմ՝ յուրաքանչյուր առաքելության համար:
Այսօր չորս մայրցամաքներում տեղակայված են ՄԱԿ-ի 16 խաղաղապահ առաքելություն, որոնցից յուրաքանչյուրի մանդատը, և հետևաբար նաև առաքելության բնույթը տարբերվում են մեկը մյուսից. Հնդկաստան-Պակիստան (Ջամմուի և Քաշմիրի հրադադարի պահպանման դիտորդներ), Հաիթի (կայուն և անվտանգ միջավայրի վերականգնում), Արևմտյան Սահարա (հրադադարի դիտարկում և հանրաքվեի նախապատրաստում), Լիբերիա (օժանդակություն խաղաղության հաստատմանը), Մալի (օժանդակություն քաղաքական գործընթացներին և Մալիի կայունացման գործընթացին), Կոտ դ'Իվուար (քաղաքացիների պաշտպանություն և կառավարությանն օժանդակություն), Կենտրոնական աֆրիկյան հանրապետություն (քաղաքացիների պաշտպանություն և օժանդակություն անցումային շրջանի կայունացման գործընթացում), Կոսովո (խաղաղության, կայունության և մարդու իրավունքների պաշտպանության հաստատում), Կիպրոս (Կիպրոսի քաղաքական կարգավորմանն օժանդակություն), Լիբանան (քաղաքացիների համար մարդասիրական օգնության հասանելիության ապահովում), Սիրիա (հրադադարի և ազատ արձակման համաձայնագրի իրականացման վերահսկում), Մերձավոր Արևելք (տարածաշրջանում խաղաղության հաստատում), Կոնգոյի դեմոկրատական հանրապետություն (քաղաքացիների պաշտպանություն և խաղաղության համակարգում), Աբիեյ (ապառազմականացում և խաղաղության վերահսկում), Դարֆուր (քաղաքացիների պաշտպանություն, մարդասիրական օգնության տրամադրում և քաղաքական գործընթացների կայացմանն օժանդակություն), Հարավային Սուդան (քաղաքացիների պաշտպանություն, մարդու իրավունքների պաշտպանության վերահսկում, պատերազմական գործողությունների դադարեցման վերաբերյալ համաձայնագրի իրականացման վերահսկողություն)[1]:
Ըստ կանոնակարգի, ՄԱԿ-ի խաղաղապահներն առաջնորդվում են հետևյալ հիմնական սկզբունքներով՝
- Կողմերի փոխհամաձայնություն,
- Անաչառություն,
- Ուժի չկիրառում, բացառությամբ ինքնապաշտպանության և մանդատի պաշտպանության դեպքերում
1988թ.-ին ՄԱԿ-ի խաղաղապահ ուժերին շնորհվել է Խաղաղության Նոբելյան մրցանակ: Ինչպես ասվում էր համապատասխան մամլո հաղորդագրության մեջ ուժերը «նշանակալի ներդրում են ունեցել» ամբողջ աշխարհում խաղաղության հաստատման հարցում:
Խաղաղապահ առաքելություններում իր ուրույն դերն ունեցող մեկ այլ կազմակերպություն է Հյուսիս-ատլանտյան դաշինքը` ՆԱՏՕ-ն: Այն դեպքերում, երբ ՄԱԿ-ի ուղղակի ներգրավումն անտեղի է համարվում, և հարկ է լինում այն փոխարինել մեկ այլ ռազմական կառույցի ներգրավմամբ, ՄԱԿ-ի ԱԽ-ն ինտերվենցիայի լիազորություն է տրամադրում տարածաշրջանային հավաքական կազմակերպություններին, մասնավորապես` ՆԱՏՕ-ին: Վերջինս ներգրավված է եղել խաղաղապահ առաքելություններում 1994թ.-ից և գտնվում է ՄԱԿ-ի խաղաղապահ գործողությունների և դիրեկտիվների կոորդինացման ներքո: ՆԱՏՕ-ի առաջին խաղաղապահ առաքելությունն իրականացվել է 1994թ.-ի փետրվարի 28-ին. կազմակերպության կողմից լիազորված ԱՄՆ զորքերը ռմբակոծում են սերբական ինքնաթիռները, որոնք խախտել են «ոչ թռիչքային գոտի համարվող» նախկին Հարավսլավիայի տարածքը: 1995-ին ՆԱՏՕ-ն ուղարկում է աննախադեպ 60,000-անոց զորք, Դեյթոնի համաձայնագրի ներքո («Հանուն Բոսնիայում և Հերցեգովինայում խաղաղության հիմնարար շրջանակային համաձայնագիր» (The General Framework Agreement for Peace in Bosnia and Herzegovina): Մեկ տարի անց, սակայն, զինված ուժերի քանակը կրճատվեց` հասցվելով 32,000-ի:
ՄԱԿ-ի մանդատի ներքո ՆԱՏՕ-ն զինված «Իրականացնող ուժեր» Implementation forces կոչվող զինված ուժերը ներխուժում են իրականացրել` («Հանուն Բոսնիա և Հերցեգովինայում խաղաղության հիմնարար շրջանակային համաձայնագիր» իրականացումն ապահովելու համար:
Սրան հաջորդեց Բոսնիական պատերազմում «Կայունացման ուժերի» տեղակայումը (Stabilization Force, SFOR): Նմանապես նաև ՆԱՏՕ-ի մեկ այլ առաքելություն` «Կոսովոյի ուժերի» (Kosovo force, KFOR) տեղակայումը Կոսովոյում: Այնուհետև ՆԱՏՕ-ի առաքելությունը Բոսնիա և Հերցեգովինայում փոխարինվել է ԵՄ խաղաղապահ ուժերով (EUFOR Althea):
Ներկայումս ՆԱՏՕ-ն խաղաղապահ առաքելություններ ունի Աֆղանստանում: Նախկինում «Միջազգային Անվտանգության Աջակցության Ուժերի» (International Security Assistance Force ISAF) ներքո, որտեղ իր ներգրավվածությունն ուներ նաև Հայաստանը, երկրում ՆԱՏՕ-ի խաղաղապահ առաքելության ավարտի հետ կապված վերափոխվեց, 2015թ. հունվարից դառնալով «Հաստատակամ աջակցություն» (Resolute Support Mission) առաքելություն, որով իրականացվել էր առաքելության ձևաչափի և մանդատի փոփոխություն. ուժերը կիրականացնեն խորհրդատվական, ուսուցողական ոչ մարտական գործողություններ: Հայկական ստորաբաժանումները այս առաքելության ներքո նույնպես շարունակում են համագործակցությունը ՆԱՏՕ-ի հետ Աֆղանստանում:
Եվս մի տարածաշրջանային կազմակերպություն` Եվրոպայի անվտանգության և համագործակցության կազմակերպությունը, ԵԱՀԿ-ն իրականացնում է խաղաղապահների տեղակայմանը նախորդող գործողություններ, ինչպես նաև բուն վերահսկողական առաքելություն: 1992թ.-ին Հելսինկյան գագաթնաժողովի ընթացքում ԵԱՀԿ-ի կողմից խաղաղապահ առաքելություններ իրականացնելու մանդատ է սահմանվել: Սա որոշ երկրների կողմից դիտվում էր որպես միակ համաեվրոպական կառույցի՝ ՆԱՏՕ-ի հանդեպ գերակայության սահմանում:
Գոյություն ունի կարծիք, որ նախկին Հարավսլավիայի փլուզումից հետո ձևավորված կոնֆլիկների առաջացումն է ԵԱՀԿ անդամ երկրներին դրդել խաղաղապահ առաքելություն իրականացնելու ուղղությամբ քայլեր իրականացնել: ԵԱՀԿ-ն իր դերն է ունեցել Խորվաթիայի և Բոսնիայի հակամարտությունների տարածումը Կոսովոյում և Մակեդոնիայում հնարավոր տարածումը կանխարգելելու հարցում: 1992 մայիսին փաստահավաք առաքելություն է իրականացրել Կոսովոյում, ինչն վրա հիմնվելով էլ 1992-ի օգոստոսին արդեն երկարաժամկետ առաքելություն հաստատվեց:
Այնուամենայնիվ, չնայած որ ԵԱՀԿ-ն տասնյակ տարիներ կարողացել է իրականացնել համակարգված քաղաքական երկխոսություն և խնդիրների լուծում, նպաստել առկա կամ պոտենցիալ հակամարտությունների լուծմանն ուղղված քայլերի իրագործմանը, կազմակերպությունն աչքի չի ընկնում զինված ուժերի տեղակայման նախադեպերով:
ԱՊՀ տարածքում առկա տարածքում միայն Հավաքական անվտանգության պայմանագրի կազմակերպությունն (ՀԱՊԿ) ունի իր կանոնադրության համաձայն ձևավորված խաղաղապահ ուժեր: Անդամ պետությունների կողմից համաձայն իրենց ազգային օրենսդրությունների տրամադրվում են ուժեր, որոնք ունեն մշտական կարգավիճակ: Ուժերի տեղակայման որոշումն ընդունվում է կազմակերպության խորհրդի կողմից, հաշվի առնելով անդամ երկրների ազգային օրենսդրությունները և հիմնվելով անդամ պետության՝ իր տարածքում խաղաղապահ առաքելություն իրականացնելու անհատական դիմումի վրա: Կախված հակամարտության բնույթից և մասշտաբներից, ՀԱՊԿ խորհուրդը կարող է մանդատի տրամադրման համար դիմել ՄԱԿ ԱԽ-ին և/կամ գործարկել ԱԽ-ին պարբերական հաշվետվողականության մեխանիզմներ:
Տարբեր կազմակերպությունների խաղաղապահ դերը հաշվի առնելով, հարկ է նշել, որ խաղաղապահ առաքելությունների հարցում ամենամեծ դերակատարումն, այնուամենայնիվ, պատկանում է ՄԱԿ-ին, որի «կապույտ բերետները» հայտնի են ամբողջ աշխարհում:
Այս ամենի հետ մեկտեղ, խաղաղապահ առաքելությունները ենթադրում են միլիոնավոր դոլլարների ֆինանսական ներդրում: ՄԱԿ-ի խաղաղապահ առաքելությունները 1993թ.-ին կազմել են առավելագույն` 3,6 միլիարդ դոլլար, իսկ 2014-ին նախատեսված 2,8 միլիարդ դոլլարից փոքր-ինչ ավել: Անդամ երկրները օրենքով պարտադրվում են վճարել խաղաղապահ առաքելության իրականացման ծախսերի իրենց մասնաբաժինը:
-
16:17
ՀԱՐԳԵԼԻ՛ ԸՆԹԵՐՑՈՂ
-
16:16
Հանրապետությունում առաջիկա օրերին օդի ջերմաստիճանն աստիճանաբար կնվազի 8-10 աստիճանով
-
16:11
Հոկտեմբերի 7-ին ԱՊՀ-ի ոչ պաշտոնական գագաթնաժողով նախատեսված չէ. Պեսկով
-
16:10
Ադրբեջանի ԶՈՒ կրակի հետևանքով հայկական կողմում կան տուժածներ․ ՀՀ ՊՆ
-
16:00
ԼՂ-ից բռնի տեղահանված առանց ուղեկցողի մնացած 20 երեխա և 216 տարեց գտնվում են ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության հոգածության ներքո
-
15:30
Իրանը կողմ է տարածաշրջանի համար շահավետ տրանսպորտային հաղորդակցությունների զարգացմանը, սակայն ոչ՝ միջազգային սահմանների փոփոխությանը
-
15:10
Պետք է միջոցներ ձեռնարկել Ադրբեջանի կողմից սպառնալիքները կասեցնելու համար. իսպանացի պատգամավորը Գորիսում է
-
14:54
Ադրբեջանի ԶՈՒ-ն կրակ է բացել Կութի հատվածում տեղակայված հայկական դիրքերի անձնակազմի համար սնունդ տեղափոխող մեքենայի ուղղությամբ
-
14:46
Մեր երկրները միևնույն մարտահրավերներն ունեն. կիպրոսցի խորհրդարանականը՝ Ալեն Սիմոնյանին
-
12:00
Ֆրանսիայի ԱԳ նախարարը կայցելի Հայաստան
-
11:30
Սամվել Շահրամանյանն ու մի խումբ պատասխանատուներ կմնան ԼՂ-ում՝ մինչև որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը
-
11:03
ՄԱԿ-ի առաքելությունը շատ, շատ, շատ օգտակար է Արցախի անապատում. Ժան-Քրիստոֆ Բյուսոն
-
10:43
Ադրբեջանի փոխվարչապետն այսօր կմեկնի Ստեփանակերտ
-
10:07
Սենատոր Գարի Փիթերսը ներկայացրել է օրինագիծ, որն արգելում է ԱՄՆ օգնությունն Ադրբեջանին
-
09:38
Խումբն Արցախում կմնա` մինչև զոհվածների աճյունների ու անհետ կորածների որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը. Թադևոսյան
-
20:26
Ժամը 18։00-ի դրությամբ ԼՂ-ից բռնի տեղահանված 100․480 անձ արդեն Հայաստանում է
-
19:54
Ադրբեջանի պաշտպանության նախարարությունն ապատեղեկատվություն է տարածել
-
15:25
Օդի ջերմաստիճանը կնվազի 7-10 աստիճանով, սպասվում է անձրև և ամպրոպ
-
13:16
Միացյալ Թագավորությունը 1 միլիոն ֆունտ ստեռլինգ կհատկացնի՝ աջակցելու Լեռնային Ղարաբաղից բռնի տեղահանվածներին
-
12:25
Հայաստան է ժամանել բռնի տեղահանված 100 հազար 417 արցախցի
օրվա
շաբաթվա
ամսվա
Խոնավություն՝ %
Քամի՝ կմ/ժ