Կայուն խորհրդարանական մեծամասնություն. եվրոպական փորձ
Հաշվի առնելով սահմանադրական բարեփոխումների նախագծի շուրջ քննարկումները, ինչպես նաև մեկնարկած քարոզարշավը՝ «Արմեդիա» ՏՎԳ-ն «Հայացք» վերլուծական կենտրոնի աջակցությամբ սկսում է վերլուծական հոդվածների շարք, որոնք սահմանադրական բարեփոխումների նախագծի առանձին տարրեր կդիտարկեն եվրոպական փորձի համատեքստում:
Դեկտեմբերի 6-ին սպասվող Սահմանադրական հանրաքվեին ընդառաջ ավելի են ակտիվանում Սահմանադրական բարեփոխումների շուրջ քննարկումները: Այս քննարկումներում ամենաշատ արծարծվող հարցերից մեկը սահմանադրության բարեփոխված տարբերակում Ազգային ժողովի կազմին և ընտրության կարգին վերաբերող 89-րդ հոդվածի 3-րդ կետն է, որում մասնավորապես ասվում է.
«Ազգային ժողովն ընտրվում է համամասնական ընտրակարգով: Ընտրական օրենսգիրքը երաշխավորում է կայուն խորհրդարանական մեծամասնության ձևավորումը: Եթե ընտրության արդյունքում կամ կոալիցիա կազմելու միջոցով կայուն խորհրդարանական մեծամասնություն չի ձևավորվել, ապա կարող է անցկացվել ընտրության երկրորդ փուլ: Երկրորդ փուլի անցկացման դեպքում թույլատրվում է նոր դաշինքի ձևավորում: Քաղաքական կոալիցիա կազմելու սահմանափակումները, պայմանները և կարգը սահմանվում է Ընտրական օրենսգրքով»:
Ստորև կանդրադառնանք խորհրդարանական կայուն մեծամասնության ապահովման մեխանիզմի միջազգային՝ մասնավորապես եվրոպական փորձին՝ հասկանալու համար, թե որոնք են դրա բացասական և դրական կողմերը:
Եվրոպական երկրներում խորհրդարանական կայուն մեծամասնություն ապահովելու հիմնական մեխանիզմն այսպես կոչված մեծամասնական բոնուսային համակարգ է (majority bonus system): Այս համակարգը մասնավորապես ընդունված է Հունաստանում, Իտալիայում և Սան Մարինոյում:
Բոնուսային համակարգի տրամաբանությունը հետևյալն է. հաղթող կուսակցությունը կամ դաշինքը ստանում է ամրագրված թվով խորհրդարանական մանդատներ, որպեսզի խորհրդարանում ապահովվի վերջինիս ձայների մեծամասնությունը:
Օրինակ՝ Հունաստանի խորհրդարանում հաղթող կուսակցությունը ստանում է հավելյալ 50 տեղ: Սան Մարինոյի խորհրդարանում հաղթող կուսակցությունը կամ դաշինքը ստանում է ձայների 58 տոկոսը, իսկ բոնուսային տեղերը լրացվում են խորհրդարանում ամենաքիչ ձայներ հավաքած կուսակցությունների մանդատների հաշվին: Իտալիայում ձայների առնվազն 40 տոկոսը ստացած կուսակցությանը տրվում է մեծամասնական բոնուս: Եթե ոչ մի կուսակցություն այս շեմը չի հաղթահարում, ապա առավելագույն ձայներ ստացած երկու կուսակցության համար անցկացվում է ընտրությունների երկրորդ փուլ, ինչի արդյունքում հաղթող կուսակցությունը ստանում է 340 տեղ 630-ից:
Համաձայն ՀՀ Նախագահին առընթեր սահմանադրական բարեփոխումների հանձնաժողովի կողմից առաջարկած ապագա ընտրական համակարգի որոշ դրույթների` ՀՀ-ում կայուն խորհրդարանական մեծամասնությունը երաշխավորելու համար որպես հիմք վերցվել է եվրոպական պրակտիկայում հայտնի Մեծամասնական բոնուսային համակարգը՝ ադապտացվելով համամասնական ընտրակարգի համար: Այդ նպատակին է ծառայում նաև այն դրույթը, որի համաձայն՝ եթե ընտրությունների արդյունքում որևէ կուսակցության չհաջողվի ստանալ ձայների մեծամասնություն, կուսակցություններին հնարավորություն է տրվելու ձևավորել նոր դաշինքներ:
Եթե այնուամենայնիվ ընտրությունների երկրորդ փուլում կուսակցություններին կրկին չհաջողվի ձևավորել դաշինք, ապա կանցկացվի ընտրությունների երրորդ փուլ, որում հաղթած կուսակցությունը կամ դաշինքը կստանա բոնուսային մանդատներ: Սակայն այդ բոնուսային մանդատները չեն լինի ընտրական շեմը հաղթահարած այլ կուսակցությունների մանդատների հաշվին: Սա է պատճառը, որ Սահմանադրության բարեփոխված տարբերակում սահմանվում է պատգամավորների մանդատի միայն նվազագույն շեմ` 101 մանդատ:
Անդրադառնալով բոնուսային համակարգի բացասական կողմերին, ոլորտի մասնագետները փաստում են, որ հնարավոր չէ տալ ընդհանրական գնահատական, քանի որ կախված այն երկրի քաղաքական համակարգի առանձնահատկություններից, որտեղ կիրառվելու է բոնուսային համակարգը, բացասական կողմերը կարող են հավասարակշռվել երկրի քաղաքական համակարգի այլ յուրահատկություններով:
Այնուամենայնիվ, առանձնացվող հիմնական դրական և բացասական կողմերը հետևյալն են:
Բացասական կողմեր
- Մեկ քաղաքական ուժը հստակ հնարավորություն կստանա ուղղակիորեն ձևավորելու քաղաքական մենաշնորհ,
- Կուսակցությունների մեջ չի խրախուսվի դաշինքի ձևավորումը,
- Փոքր կուսակցությունների դերը կնվազի:
Դրական կողմեր
- Քաղաքական համակարգը զերծ կմնա հավանական ճգնաժամերից, քանի որ կբացառվի երկիրն անորոշ ժամանակով առանց կառավարման (իշխանության) թողնելու հնարավորությունը,
- Փոքր կուսակցությունները կունենան ավելի ամուր դաշինքներ և չեն խոչընդոտի խորհրդարանի աշխատանքը,
- Փոքր կուսակցությունները, ընտրությունների արդյունքում հաղթահարելով սահմանված ընտրական շեմը, կարող են դաշինք կազմել մեծ կուսակցությունների հետ՝ իրենց ձայնը ավելի լսելի դարձնելով,
- Այն կխթանի երկկուսակցական համակարգի ձևավորումը, ինչը հնարավորություն կտա խորհրդարանական երկրորդ մեծ ընդդիմադիր ուժին ստանալու ազդեցության նոր լծակներ:
Առաջին հայացքից վերը նշված դրական և բացասական կողմերը կարող են հակասական թվալ: Օրինակ, որպես բացասական կողմ՝ նշվում է այն, որ համակարգը նպաստում է քաղաքական մենաշնորհի ձևավորմանը, մյուս կողմից որպես դրական կողմ խոսվում է ընդդիմադիր քաղաքական ուժի նոր ազդեցության լծակներ ստանալու մասին: Նման անորոշության պատճառն այն է, որ այս համակարգում էական դեր են խաղում ընտրական օրենսգրքում սահմանվող արգելապատնեշները. որքա՞ն ձայն պետք է ստանա կուսակցությունը, որպեսզի կարողանա հաղթահարել նվազագույն շեմը, որքա՞ն ձայն պետք է հավաքի կուսակցությունը, որպեսզի ստանա սահմանված բոնուսային մանդատները, արդյո՞ք կա բոնուսային մանդատների սահմանված շեմ:
Օրինակ՝ Իտալիայի դեպքում Սահմանադրական դատարանը 2013 թվականին գործող ընտրական օրենքը հակասահմանադրական ճանաչեց երկու պատճառաբանությամբ. առաջին՝ օրենքը չէր սահմանում մեծամասնական բոնուս ստանալու արգելապատնեշը, և երկրորդ՝ օրենքը նախատեսում էր թեկնածուների երկար ու փակ ցուցակներ: Դատարանի որոշումից հետո ամրագրվեց կիսաբաց ընտրացուցակներով համակարգ, և սահմանվեց բոնուս ստանալու արգելապատնեշ` 340 մանդատ:
Ուստի եթե փորձենք ամփոփել, ապա պետք է փաստենք, որ առաջարկվող նոր ընտրակարգի կիրառման արդյունավետությունը հիմնականում կախված կլինի նրանից, թե որքան կլինի ընտրական նվազագույն շեմը և որքանով համակարգի տարբեր տարրեր կարտացոլեն երկրի քաղաքական իրականությունը:
այլ նյութեր այս թեմայով
- Արցախում մարդիկ ընտրատեղամաս են գալիս նաև ցույց տալու, որ իրենք գոյություն ունեն (ԲԱՑԱՌԻԿ) Մարդիկ գալիս են տեղամասեր բացի կամարտահայտվելուց նաև ամբողջ աշխարհին ցույց տալու, որ իրենք գոյություն ունեն և...
- Այստեղ մենք տեսանք ժողովրդավարական երկիր. Արցախի հանրաքվեի միջազգային դիտորդներ Հուսով եմ, որ միջազգային հանրությունը հաշվի կառնի, որ մարդիկ այս երկրում ազատ են իրենց ընտրության մեջ, ինչը չենք...
- ԼՂՀ-ում սահմանադրական բարեփոխումներին կողմ է արտահայտվել քվեարկողների 87,6 տոկոսը ԼՂՀ հանրաքվեին քվեարկելու իրավունք ունեցող 103 հազար 766 քաղաքացիներից քվեարկությանը մասնակցել է 79 428 քաղաքացի կամ...
- ԼՂՀ սահմանադրական հանրաքվեի մասնակցությունը կազմել է 76.44 տոկոս 20:00-ի դրությամբ հանրապետությունում 103 766 ընտրողներից քվեարկությանը մասնակցել է 79 314 քաղաքացի
- Արցախի հանրաքվեին մասնակցելու իրավունք կունենա 102 757 քաղաքացի Այսօր Արցախի Հանրապետությունում անցկացվող հանրաքվեին մասնակցելու իրավունք կունենա 102 757 քաղաքացի:
-
16:17
ՀԱՐԳԵԼԻ՛ ԸՆԹԵՐՑՈՂ
-
16:16
Հանրապետությունում առաջիկա օրերին օդի ջերմաստիճանն աստիճանաբար կնվազի 8-10 աստիճանով
-
16:11
Հոկտեմբերի 7-ին ԱՊՀ-ի ոչ պաշտոնական գագաթնաժողով նախատեսված չէ. Պեսկով
-
16:10
Ադրբեջանի ԶՈՒ կրակի հետևանքով հայկական կողմում կան տուժածներ․ ՀՀ ՊՆ
-
16:00
ԼՂ-ից բռնի տեղահանված առանց ուղեկցողի մնացած 20 երեխա և 216 տարեց գտնվում են ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության հոգածության ներքո
-
15:30
Իրանը կողմ է տարածաշրջանի համար շահավետ տրանսպորտային հաղորդակցությունների զարգացմանը, սակայն ոչ՝ միջազգային սահմանների փոփոխությանը
-
15:10
Պետք է միջոցներ ձեռնարկել Ադրբեջանի կողմից սպառնալիքները կասեցնելու համար. իսպանացի պատգամավորը Գորիսում է
-
14:54
Ադրբեջանի ԶՈՒ-ն կրակ է բացել Կութի հատվածում տեղակայված հայկական դիրքերի անձնակազմի համար սնունդ տեղափոխող մեքենայի ուղղությամբ
-
14:46
Մեր երկրները միևնույն մարտահրավերներն ունեն. կիպրոսցի խորհրդարանականը՝ Ալեն Սիմոնյանին
-
12:00
Ֆրանսիայի ԱԳ նախարարը կայցելի Հայաստան
-
11:30
Սամվել Շահրամանյանն ու մի խումբ պատասխանատուներ կմնան ԼՂ-ում՝ մինչև որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը
-
11:03
ՄԱԿ-ի առաքելությունը շատ, շատ, շատ օգտակար է Արցախի անապատում. Ժան-Քրիստոֆ Բյուսոն
-
10:43
Ադրբեջանի փոխվարչապետն այսօր կմեկնի Ստեփանակերտ
-
10:07
Սենատոր Գարի Փիթերսը ներկայացրել է օրինագիծ, որն արգելում է ԱՄՆ օգնությունն Ադրբեջանին
-
09:38
Խումբն Արցախում կմնա` մինչև զոհվածների աճյունների ու անհետ կորածների որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը. Թադևոսյան
-
20:26
Ժամը 18։00-ի դրությամբ ԼՂ-ից բռնի տեղահանված 100․480 անձ արդեն Հայաստանում է
-
19:54
Ադրբեջանի պաշտպանության նախարարությունն ապատեղեկատվություն է տարածել
-
15:25
Օդի ջերմաստիճանը կնվազի 7-10 աստիճանով, սպասվում է անձրև և ամպրոպ
-
13:16
Միացյալ Թագավորությունը 1 միլիոն ֆունտ ստեռլինգ կհատկացնի՝ աջակցելու Լեռնային Ղարաբաղից բռնի տեղահանվածներին
-
12:25
Հայաստան է ժամանել բռնի տեղահանված 100 հազար 417 արցախցի
օրվա
շաբաթվա
ամսվա
Խոնավություն՝ %
Քամի՝ կմ/ժ