Հայաստան, Վրաստան, Մոլդովա. ընտրությունների համեմատություն՝ ըստ միջազգային դիտորդների զեկույցների (համադրական վերլուծություն)
ՀՀ եվրաինտեգրման առաջընթացը գնահատելու և տարածաշրջանի այլ երկրների հետ ընտրական գործընթացների որակը համեմատելու նպատակով ձեր ուշադրությանն ենք ներկայացնում ԱլԳ երկրներից Մոլդովայում և Վրաստանում տեղի ունեցած վերջին երկու համապետական ընտրությունների (Մոլդովայի նախագահական ընտրություններ 1-ին փուլ, 30.10.2016; Վրաստանի խորհրդարանական ընտրություններ 1-ին փուլ, 08.10.2016) վերաբերյալ ԵԱՀԿ/ԺՀՄԻԳ նախնական եզրակացությունների զեկույցները՝ համեմատական վերլուծության տեսքով:
Նկատենք, որ Նախնական հանգամանքների և եզրակացությունների վերաբերյալ հայտարարությունը հանդիսանում է ԵԱՀԿ Ժողովրդավարական հաստատությունների և մարդու իրավունքների գրասենյակի (ԵԱՀԿ/ԺՀՄԻԳ), ԵԱՀԿ Խորհրդարանական վեհաժողովի (ԵԱՀԿ ԽՎ), Եվրոպայի խորհրդի խորհրդարանական վեհաժողովի (ԵԽԽՎ) և Եվրոպական խորհրդարանի (ԵԽ) համատեղ աշխատանքի արդյունքը: Գնահատումն իրականացվել է պարզելու համար ընտրությունների համապատասխանությունը ԵԱՀԿ-ի, Եվրոպայի խորհրդի և այլ միջազգային կազմակերպությունների չափանիշներին:
Ստորև ներկայացնում ենք համեմատական վերլուծությունը:
Կարող եք ծանոթանալ նաև ԵԱՀԿ/ԺՀՄԻԳ զեկույցները Հայաստանի և ԱլԳ երկրների ընտրությունների վերաբերյալ համադրական տեղեկանքին՝ ներբեռնելով համապատասխան աղյուսակն այստեղ:
Ընդհանրական համեմատություն
Թե′ Մոլդովայում, թե′ Վրաստանում և թե′ Հայաստանում անցկացված ընտրությունների վերաբերյալ տրված նախնական գնահատականներում խոսվում է մարդկանց հիմնարար ազատությունների հարգման մասին, սակայն, եթե Հայաստանի և Վրաստանի դեպքում խոսվում է հիմնարար ազատությունների «հիմնականում» հարգված լինելու մասին, Մոլդովայի դեպքում «հիմնականում» բառը բացակայում է: Վրաստանի և Հայաստանի պարագայում ընդգծվում է ընտրությունների լավ կազմակերպված լինելու հանգամաքը, ինչը չի արվում Մոլդովային տրված գնահատականում: Փոխարենը Վրաստանում և Մոլդովայում անցկացված ընտրությունները համարվում են «մրցունակ»՝ արտահայտություն, որը բացակայում է Հայաստանի դեպքում: Որպես ընտրության գործընթացը խաթարող գործոններ՝ Հայաստանի դեպքում խոսվում է ձայների գնման, քաղծառայողների և մասնավոր ձեռնարկությունների աշխատողների վրա գործադրված ճնշումների, ինչպես նաև հանրային վստահության ընդհանուր պակասի մասին: Վրաստանի ընտրությունների վերաբերյալ զեկույցում նշված է ապօրինի քարոզչության և բռնության որոշ միջադեպերի մասին, իսկ Մոլդովայի դեպքում՝ վարչական ռեսուրսների չարաշահման, ԶԼՄ-ների կողմից ընտրական քարոզարշավի ոչ հավասարակշիռ լուսաբանման մասին:
Ստորև փորձենք շարունակել համեմատությունն՝ անդրադառնալով զեկույցներում տեղ գտած առանձին բաժինների համեմատական վերլուծությանը:
Ընտրությունների օր և քվեների հաշվարկ
Հայաստանի և Մոլդովայի ընտրությունների վերաբերյալ զեկույցներում նշվում է, որ ընտրություններն անցել են հանգիստ: Վրաստանի դեպքում հանգիստ բառը բացակայում է և խոսվում է առկա լարվածության և բռնություններով ուղեկցված վեճերի մասին: Վրաստանի և Մոլդովայի պարագայում նշվում է, որ «ընտրություններն անցել են պատշաճ ձևով», արտահայտություն, որը բացակայում է Հայաստանի ընտրությունների վերաբերյալ զեկույցում: Վրաստանի և Մոլդովայի պարագայում դրական է գնահատվում քվեարկության գործընթացը, սակայն, ի տարբերություն Մոլդովայի, Վրաստանի ընտրությունների վերաբերյալ զեկույցում նշվում է «գրեթե բոլոր ընտրատղամասերում»: Հայաստանի դեպքում նշվում է, որ քվեարկության ընթացակարգերն ընդհանուր առմամբ պահպանվել են և քվեարկողների ավտոմատացված սարքերը (VADs) գործել են արդյունավետ: Որպես բացասական կողմ՝ Վրաստանի դեպքում խոսվում է մի շարք ընտրատեղամասերի աշխատանքում իրականացված չլիազորված միջամտության մասին: Հայաստանի պարագայում խոսվում է ընտրատեղամասերում կուտակումների, գոյացած հերթերի և կուսակցության ներկայացուցիչների և ոստիկանության միջամտության մասին: Բայցի այդ, նշվում է, որ ընտրողները դժվարություններ են ունեցել քվեարկության գործընթացը հասկանալու հարցում, եղել են խմբակային քվեարկության դեպքեր և ընտրողների վրա ազդեցություն գործելու փորձեր: Մոլդովայի դեպքում այս հարցում որևէ բացասական կողմ չի առանձնացվում:
Ինչ վերաբերում է քվեների հաշվման գործընթացին, ապա Հայաստանի դեպքում գործընթացը գնահատվում է որպես թափանցիկ, մինչդեռ Մոլդովայի և Վրաստանի պարագայում չկա նման գնահատական և խոսվում է ընթացակարգային խախտումների (Մոլդովա) և ընթացակարգային խնդիրների և գրանցված լարվածության մասին (Վրաստան): Որպես բացասական կողմ՝ Հայաստանի ընտրությունների վերաբերյալ զեկույցում խոսվում է կուսակցության ներկայացուցիչների միջամտության և ընթացակարգային բացթողումների մասին:
Իրավական դաշտ
Մոլդովայի դեպքում նշվում է, որ իրավական շրջանակը ապահովում է ադեկվատ հիմք ժողովրդավար ընտրություններ իրականացնելու համար: Վրաստանի պարագայում նշվում է, որ իրավական շրջանակը նպաստում է ժողովրդավար ընտրությունների անցկացմանը: Հայաստանի ընտրությունների վերաբերյալ զեկույցում նշվում է, որ իրավական շրջանակը համընդգրկուն է, բայց բարդ:
Հայաստանի պարագայում, որպես բացասական կողմ նշվում է, որ թեպետ Ընտրական օրենսգիրքն ընդունվել է ավելի քիչ, քան մեկ տարի առաջ և հաշվի է առել Վենետիկի հանձնաժողովի և ԵԱՀԿ/ԺՄԻԳ-ի որոշ դիտարկումներ, օրենսգրքի որոշ դրույթներ արժանի են հետագա դիտարկման: Բացի այս նշվում է, ոչ Ընտրական օրենսգրքի վերջնական տեքստը չի հաստատվել ՔՀԿ-ների կողմից, քանի որ այն պարունակում էր սահանափակումներ քաղաքացի դիտորդների համար:
Վրաստանի պարագայում, խոսվում է ընտրական օրենսդրության որոշ փոփոխությունների մասին, որոնցով հաստատվել է նոր ընտրատարածքների սահմանները՝ նպատակով հարգել ընտրական իրավունքի հավասարության սկզբունքը: Այնուամենայնիվ, զեկույցը փաստում է, որ դեռևս կան որոշ շեղումներ և կատարված փոփոխությունները չեն տրամադրում բավարար չափորոշիչներ՝ սահմանների հստակեցման համար:
Մոլդովայի դեպքում, նշվում է, որ Ընտրական օրենսգիրքն արագացված կերպով նորացվել է՝ ընտրություններում իրավական հիմք հանդիսանալու համար: Սակայն չնայած ԵԱՀԿ/ԺՄԻԳ-ի և Եվրոպայի խորհրդի կողմից արտահայտված որոշ մտահոգությունների, մի շարք բացթողումներ և անորոշություններ դեռևս մնում են:
Թեկնածուների և ընտրողների գրանցում
Ընտրողների գրանցման գործընթացը հիմնականում վստահություն է վայելել (Մոլդովա) և շահագրգիռ կողմերի մոտ վստահության աճ է գրանցվել ընտրողների ցուցակների ճշգրտության հարցում (Վրաստան): Հայաստանի դեպքում նշվում է, որ ընտրողների ցուցակների ճշգրտությունը բարելավել է ընդլայնված միջգերատեսչական համագործակցության արդյունքում: Մոլդովայի պարագայում, որպես բացասական կողմ՝ խոսվում է ընտրողների ցուցակներում մեծ թվով արտերկրում բնակվող ընտրողների, ինչպես նաև մահացածների անունների ընդգրկման մասին: Վրաստանի դեպքում թեպետ ասվում է, որ իրավական փոփոխությունները հանգեցրել են ընտրողների գրանցման գործընթացի դյուրացման, դրանք չափազանց ուշ են իրականացվել, ինչն ազդել է գործընթացի արդյունավետության վրա: Հայասանի ընտրությունների վերաբերյալ զեկույցում նշվում է, որ թեպետ օրենքում առկա են բավարար մեխանիզմներ, որոնք թույլ են տալիս ընտրողներին պահանջել ճշգրտումներ, ընտրողների ցուցակներում կային հասցեներ, որտեղ մեծ թվով ընտրողներ են գրանցված:
Ինչ վերաբերում է թեկնածուների գրանցման գործընթացին, ապա Մոլդովայի և Վրաստանի դեպքում նշվում է, որ ընտրողները կարող էին ընտրություն կատարել քաղաքական այլընտրանքների (Մոլդովա), մրցակիցների (Վրաստան) լայն շրջանակից: Հայաստանի ընտրությունների վերաբերյալ զեկույցում նշվում է, որ ԿԸՀ համընդգրկուն գործընթացում գրանցել է 5 քաղաքական կուսակցություն և 4 դաշինքներ: Բոլոր երեք երկրների դեպքում նշվում է թեկնածուների ցուցակում կանանց ներկայացվածության մասին, Հայաստանի դեպքում շեշտադրվում են նաև այն հանգամանքը, որ առաջին անգամ փոքրամասնություններին հնարավորություն է տրվել ունենալու չորս նախապես ամրագրված տեղ, թեպետ, որոշ կուսակցություններ փոքրամասնության ներկայացուցիչ թեկնածու գտնելու հարցում դժվարություններ են ունեցել:
Համեմատական հոդվածի առաջին բաժնում անդրադարձել էինք զեկույցում տեղ գտած հետևյալ մյուս բաժինների համեմատությանը՝ ընտրությունների կազմակերպում, քարոզարշավ, ԶԼՄ ծածկույթ, դիմումներ և բողոքներ:
այլ նյութեր այս թեմայով
- ՀՀ Նախագահ. Հայաստանն արդեն անձակենտրոն իշխանություն չունի Արդեն Հայաստանն անձակենտրոն իշխանություն չունի, և կարծում եմ, որ դա մեր ժողովրդի վաստակն է:
- Մի շարք պատգամավորներ հրաժարվել են մանդատներից Հայաստանի Կենտրոնական ընտրական հանձնաժողովը հրապարակել է պատգամավորական մանդատներից հրաժարված անձանց ցանկը:
- Նոր խորհրդարանը կվարի բազմավեկտոր և հավասարակշռված արտաքին քաղաքականություն ՀՀ համար մյուս կարևորագույն հարցի՝ Ղարաբաղյան հակամարտության հետ կապված նոր խորհրդարանը կունենա ընդհանրական...
- Հետընտրական Հայաստան. քաղաքական մշակույթում փոփոխություններ են արձանագրվում Ըստ էության սա հետնահանջ նախկին մտածելակերպից, առ այն, որ ամեն ինչ պետք է ջնջել և սկսել զրոյից:
- Ղարաբաղյանի կարգավորման հարցում զիջողական դիրքորոշման օգտին քվեարկեց հասարակության 1.65 տոկոսը Փոխարենը ընտրողները մեծամասամբ իրենց աջակցությունն են հայտնել խնդրի ոչ ծայրահեղ, փոխզիջումային, բանակցային կարգավորմանը:
-
16:17
ՀԱՐԳԵԼԻ՛ ԸՆԹԵՐՑՈՂ
-
16:16
Հանրապետությունում առաջիկա օրերին օդի ջերմաստիճանն աստիճանաբար կնվազի 8-10 աստիճանով
-
16:11
Հոկտեմբերի 7-ին ԱՊՀ-ի ոչ պաշտոնական գագաթնաժողով նախատեսված չէ. Պեսկով
-
16:10
Ադրբեջանի ԶՈՒ կրակի հետևանքով հայկական կողմում կան տուժածներ․ ՀՀ ՊՆ
-
16:00
ԼՂ-ից բռնի տեղահանված առանց ուղեկցողի մնացած 20 երեխա և 216 տարեց գտնվում են ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության հոգածության ներքո
-
15:30
Իրանը կողմ է տարածաշրջանի համար շահավետ տրանսպորտային հաղորդակցությունների զարգացմանը, սակայն ոչ՝ միջազգային սահմանների փոփոխությանը
-
15:10
Պետք է միջոցներ ձեռնարկել Ադրբեջանի կողմից սպառնալիքները կասեցնելու համար. իսպանացի պատգամավորը Գորիսում է
-
14:54
Ադրբեջանի ԶՈՒ-ն կրակ է բացել Կութի հատվածում տեղակայված հայկական դիրքերի անձնակազմի համար սնունդ տեղափոխող մեքենայի ուղղությամբ
-
14:46
Մեր երկրները միևնույն մարտահրավերներն ունեն. կիպրոսցի խորհրդարանականը՝ Ալեն Սիմոնյանին
-
12:00
Ֆրանսիայի ԱԳ նախարարը կայցելի Հայաստան
-
11:30
Սամվել Շահրամանյանն ու մի խումբ պատասխանատուներ կմնան ԼՂ-ում՝ մինչև որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը
-
11:03
ՄԱԿ-ի առաքելությունը շատ, շատ, շատ օգտակար է Արցախի անապատում. Ժան-Քրիստոֆ Բյուսոն
-
10:43
Ադրբեջանի փոխվարչապետն այսօր կմեկնի Ստեփանակերտ
-
10:07
Սենատոր Գարի Փիթերսը ներկայացրել է օրինագիծ, որն արգելում է ԱՄՆ օգնությունն Ադրբեջանին
-
09:38
Խումբն Արցախում կմնա` մինչև զոհվածների աճյունների ու անհետ կորածների որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը. Թադևոսյան
-
20:26
Ժամը 18։00-ի դրությամբ ԼՂ-ից բռնի տեղահանված 100․480 անձ արդեն Հայաստանում է
-
19:54
Ադրբեջանի պաշտպանության նախարարությունն ապատեղեկատվություն է տարածել
-
15:25
Օդի ջերմաստիճանը կնվազի 7-10 աստիճանով, սպասվում է անձրև և ամպրոպ
-
13:16
Միացյալ Թագավորությունը 1 միլիոն ֆունտ ստեռլինգ կհատկացնի՝ աջակցելու Լեռնային Ղարաբաղից բռնի տեղահանվածներին
-
12:25
Հայաստան է ժամանել բռնի տեղահանված 100 հազար 417 արցախցի
օրվա
շաբաթվա
ամսվա
Խոնավություն՝ %
Քամի՝ կմ/ժ