Ազգային անվտանգության ռազմավարություն. ուժային կետրոնների հետ հարաբերությունների վերաբերյալ ձևակերպումները տարընթերցումների տեղիք են տալիս
2020 թվականի հուլիսի 10-ին Հայաստանի Անվտանգության խորհուրդն ընդունեց Ազգային անվտանգության նոր ռազմավարությունը: Ցանկացած երկրի՝ այդ թվում նաև Հայաստանի դեպքում անվտանգության ռազմավարարությունը հանդիսանում է շատ կարևոր և առանցքային փաստաթուղթ, քանի որ ամրագրում է անվտանգային, արտաքին, ներքին, տնտեսական քաղաքականության հիմնական ուղղությունները, երկրի առջև ծառացած մարտահրավերներն ու և դրանք հաղթահարելու ուղիները: Եվ չնայած փաստաթղթի նման կարևորությանը՝ այն ընդունվել է առանց պատշաճ մակարդակով հանրային քննարկումներ անցկացնելու:
Նոր փաստաթղթի հետ կապված մյուս մտահոգությունը վերաբերում է կառուցվածքին և բառակազմին: Պետք է նկատել, որ անվտանգության նոր ռազմավարությունը չունի նման փաստաթղթերին բնորոշ համակարգային կառուցվածք և բառակազմ, ինչը փաստաթղթին որոշակի անլրջություն է հաղորդում, իսկ երբեմն էլ խառնաշփոթ առաջացնում:
Փաստաթղթին վարչապետի ուղերձը կցելն իր հերթին տարընթերցումների տեղիք է տալիս. անհասկանալի է՝ ուղերձը պաշտոնապես դիտվում է որպես ռազմավարության մա՞ս, թե՞ ոչ: Եվ եթե ուղերձում տեղ գտած մտքերն ունեն նման կարևորություն, որ այն կցվում է պաշտոնական փաստաթղթին, ինչո՞ւ չեն ներառվել բուն ռազմավարության մեջ:
Ինչ վերաբերում է փաստաթղթի բովանդակությանը՝ մասնավորապես դրանում արտաքին քաղաքականությանը վերաբերյալ անդրադարձերին, ապա այստեղ կարիք կա դիտարկելու արտաքին քաղաքական հիմնական ուղղություններն առանձին-առանձին՝ հասկանալու թե ուղղություններց յուրաքանչյուրի դեպքում մեր մոտեցումներում ինչ փոփոխություններ են ամրագրվել նոր փաստաթղթում և որքանով են դրանք ամրապնդում մեր դիրքերը: Այս նպատակով անհրաժեշտ է նաև դիտարկել 2007 թվականին ընդունված նախկին ռազմավարությունը:
Այսպես, ուժային կենտրոնների՝ Ռուսաստանի, Միացյալ Նահանգների և Եվրամիության հետ հարաբերություններում ի՞նչ տեսլական ունի Հայաստանը:
Եթե նախկին ռազմավարության մեջ բավականին մեծ շեշտադրում կար պաշտպանական ոլորտում Ռուսաստանի հետ համագործակցության վրա, ապա 2020 թվականին փաստաթղթում առևտրային համագործակցության ընդլանումը դիտվում է պաշտպանական և անվտանգային ոլորտներում համագործակցությունից առաջնային:
Սա միանգամայն ընկալելի կլիներ, եթե Հայաստանի համար անվտանգության ապահովման, ինչպես նաև տարածաշրջանում ուժերի դասավորվածության տեսանկյունից վերջին ավելի քան 10 տարվա ընթացքում տեղի ունեցած լինեին այնպիսի փոփոխություններ, որոնք օբյեկտիվորեն վերացնեին հայ-ռուսական հարաբերություններում պաշտպանական և անվտանգային ոլորտներում համագործակցությունն առաջնային դիտելու անհրաժեշտությունը: Սակայն այսօր ոչ միայն չկան նման օբյեկտիվ գործոններ, այլև Հարավային Կովկասում Թուրքիայի նկրտումները դարձել են բավականին վտանագավոր:
Բավականին հետաքրքիր համատեքստում է դիվում նաև ՀԱՊԿ-ում մեր անդամակցությունը: Այն դեպքում, երբ ՀԱՊԿ-ի շրջանակում Հայաստանը կարևորում է անդամ պետությունների կողմից միմյանց հանդեպ դաշնակցային պարտավորությունների կատարումը երաշխավորելը, կազմակերպության արդյունավետություն բարձրացնելը և կառույցի ինստիտուցիոնալ կարողությունների զարգացումը, պաշտպանության և անվտանգության բնագավառներում ՆԱՏՕի հետ մեր քաղաքական երկխոսությունը դիտվում է որպես Հայաստանի պաշտպանական կարողությունների հզորացման բաղադրիչ: ԱՄՆ հետ հարաբերություններում ևս կարևորովում է ռազմաքաղաքական խորհրդակցությունների բաղադրիչը:
Ռազմական և անվտանգային ոլորտներում այս կամ այն երկրի կամ դաշինքի հետ համագործակցելը այն առանցքային հարցերից է, որն արտահայտում է երկրի արտաքին քաղաքական վեկտորը: Հեղափոխությունից հետո իշխանությունը բազմիցս հայտարարել է, որ արտաքին քաղաքականությունում ռեվերսներ չեն նախատեսվում, սակայն նոր ռազմավարության մեջ ամրագրվում է պաշտպանական և անվտանգային ոլորտում Ռուսաստանի և ՀԱՊԿ-ի հետ համագործակցության կարևորության նվազեցում, իսկ ԱՄՆ-ի և ՆԱՏՕ-ի հետ այդ ոլորտներում համագործակցության ավելի կարևորում, քան նախկինում էր: Ուստի, նոր ռազմավարության մեջ մոտեցման նման փոփոխությունն իշխանության կողմից հիմնավորելու կարիք ունի:
Նշենք, որ 2007 թվականին ընդունված նախկին ռազմավարության մեջ ևս ուշադրություն էր դարձվում ԱՄՆ-ի և ՆԱՏՕ-ի հետ անվտանգության ոլորտում համագործակցությանը, սակայն խոսքը գլխավորապես պաշտպանական ինստիտուտների բարեփոխումների, միջազգային ահաբեկչության դեմ պայքարի և խաղաղասիրական առաքելություններին մասնակցության մասին էր:
Ինչ վերաբերում է այլ ոլորտներում Ռուսաստանի և ԱՄՆ հետ հարաբերություների զարգացմանը ապա, ի տարբերություն նախկին ռազմավարության, նոր փաստաթղթում չկա հստակությունը, ձևակերպումները երկուսի դեպքում էլ շատ ընդհանրական են: Երկրների դեպքում, որոնցից մեկի հետ Հայաստանն ունի ռազմավարական դաշնակցային հարաբերություններ, իսկ մյուսի հետ 2019 թվականին ռազմավարական երկխոսություն է սկսել, նման մոտեցումը չի կարող տարակուսանք չառաջացնել:
Հետաքրքիր է, որ Միացյալ Նահանգների հետ համագործակցության մասին կետում խոսք չկա տնտեսական համագործակցության մասին այնինչ նախորդ փաստաթղթի մեջ կարևորվում էր Հայաստանի և ԱՄՆ միջև ընդարձակ և բազմանույթ տնտեսական համագործակցությունը:
Որոշակի փոփոխություններ են տեղի ունեցել նաև եվրոպական երկրների և ԵՄ հետ մեր հարաբերությունների օրակարգում: Ի տարբերություն նախորդ ռազմավարության ԵՄ հետ հարաբերությունների զարգացումն այլև չի դիտվում որպես Հայաստանի արտաքին քաղաքականության առաջնայնություններից, թեև 2017 թվականին ԵՄ հետ Համապարփակ և ընդլայնված գործընկերության համաձայնագրի (ՀԸԳՀ) ստորագրումը և կիրակումը միանգամայն այլ բան է ենթադրում:
Նոր ռազմավարության մեջ ԵՄ-ի և եվրոպական երկրների հետ հարաբերությունների վերաբերյալ կրկին շատ ընդհանրական ձևակերպում է տրված: Մեր միակ հստակ ակնկալիքը Հայաստանի և ԵՄ անդամ երկրների միջև մարդկանց շփումների և շարժունակության ակտիվացումն է:
Ինչ վերաբերում է եվրոպական երկրների հետ հարաբերություններին, ապա նոր ռազմավարությունը առանձնահատուկ կարևորում է Ֆրանսիայի և Գերմանիայի հետ հարաբերությունների զարգացումը՝ առանց մանրամասնելու թե որ ոլորտներում է Հայաստանը փորձելու ամրապնդել այդ երկրների հետ համագործակցությունը: Ինչ վերաբերում այդ երկրների ընտրանքին, ապա եթե մենք ձգտում ենք հարաբերությունները զարգացնել Եվրոպայում մեզ համար առավել բարեկամ երկրների հետ, անհասկանալի է ինչու է նշված միայն Ֆրանսիան և Գերմանիան: Իսկ եթե այդ երկու երկրներին առանձնացվել են որպես Եվրոպայի առաջատար երկրներ, ապա անհասկանալի է, թե ինչու չենք կարևորում Միացյալ Թագավորության հետ հարաբերությունները: Ըստ էության, ԵՄ կազմից Մեծ Բրիտանիայի դուրս գալը վերջինիս հետ հարաբերությունների որոշակի վերանայման կարիք է առաջացնում: Սակայն ինչպես կարելի է ենթադրել նոր ռազմավարությունից, ՄԱԿ անվտանգության խորհրդի մշտական անդամ հանդիսացող եվրոպական այս առանցքային երկրի հետ հարաբերությունները մեծ չեն հետաքրքրում: Եվ հասկանալի չէ, թե ինչո՞ւ:
Այսպիսով, 2020 թվականին ընդունված ռազմավարության մեջ, այդ թվում նաև ուժային կետրոնների հետ հարաբերությունների վերաբերյալ, առկա ձևակերպումները, հստակ օրակարգի և տեսլականի բացակայությունը կարող են տարընթերցումների տեղիք տալ Հայաստանի արտաքին քաղաքական վեկտորի և առաջնահերթությունների հետ կապված՝ ազդելով Հայաստանի ազգային և պետական շահերի առաջմղման արդյունավետության վրա:
-
16:17
ՀԱՐԳԵԼԻ՛ ԸՆԹԵՐՑՈՂ
-
16:16
Հանրապետությունում առաջիկա օրերին օդի ջերմաստիճանն աստիճանաբար կնվազի 8-10 աստիճանով
-
16:11
Հոկտեմբերի 7-ին ԱՊՀ-ի ոչ պաշտոնական գագաթնաժողով նախատեսված չէ. Պեսկով
-
16:10
Ադրբեջանի ԶՈՒ կրակի հետևանքով հայկական կողմում կան տուժածներ․ ՀՀ ՊՆ
-
16:00
ԼՂ-ից բռնի տեղահանված առանց ուղեկցողի մնացած 20 երեխա և 216 տարեց գտնվում են ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության հոգածության ներքո
-
15:30
Իրանը կողմ է տարածաշրջանի համար շահավետ տրանսպորտային հաղորդակցությունների զարգացմանը, սակայն ոչ՝ միջազգային սահմանների փոփոխությանը
-
15:10
Պետք է միջոցներ ձեռնարկել Ադրբեջանի կողմից սպառնալիքները կասեցնելու համար. իսպանացի պատգամավորը Գորիսում է
-
14:54
Ադրբեջանի ԶՈՒ-ն կրակ է բացել Կութի հատվածում տեղակայված հայկական դիրքերի անձնակազմի համար սնունդ տեղափոխող մեքենայի ուղղությամբ
-
14:46
Մեր երկրները միևնույն մարտահրավերներն ունեն. կիպրոսցի խորհրդարանականը՝ Ալեն Սիմոնյանին
-
12:00
Ֆրանսիայի ԱԳ նախարարը կայցելի Հայաստան
-
11:30
Սամվել Շահրամանյանն ու մի խումբ պատասխանատուներ կմնան ԼՂ-ում՝ մինչև որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը
-
11:03
ՄԱԿ-ի առաքելությունը շատ, շատ, շատ օգտակար է Արցախի անապատում. Ժան-Քրիստոֆ Բյուսոն
-
10:43
Ադրբեջանի փոխվարչապետն այսօր կմեկնի Ստեփանակերտ
-
10:07
Սենատոր Գարի Փիթերսը ներկայացրել է օրինագիծ, որն արգելում է ԱՄՆ օգնությունն Ադրբեջանին
-
09:38
Խումբն Արցախում կմնա` մինչև զոհվածների աճյունների ու անհետ կորածների որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը. Թադևոսյան
-
20:26
Ժամը 18։00-ի դրությամբ ԼՂ-ից բռնի տեղահանված 100․480 անձ արդեն Հայաստանում է
-
19:54
Ադրբեջանի պաշտպանության նախարարությունն ապատեղեկատվություն է տարածել
-
15:25
Օդի ջերմաստիճանը կնվազի 7-10 աստիճանով, սպասվում է անձրև և ամպրոպ
-
13:16
Միացյալ Թագավորությունը 1 միլիոն ֆունտ ստեռլինգ կհատկացնի՝ աջակցելու Լեռնային Ղարաբաղից բռնի տեղահանվածներին
-
12:25
Հայաստան է ժամանել բռնի տեղահանված 100 հազար 417 արցախցի
օրվա
շաբաթվա
ամսվա
Խոնավություն՝ %
Քամի՝ կմ/ժ