Բոնուսային մանդատներ՝ հաղթող կուսակցությանը. եվրոպական փորձ
«Արմեդիա» ՏՎԳ-ն, հաշվի առնելով ՀՀ նոր ընտրական օրենսգրքի մշակման փուլի նկատմամբ հանրային մեծ հետաքրքրվածությունը, «Հայացք» վերլուծական կենտրոնի հետ սկսում է հոդվածների շարք, որտեղ կներկայացվեն հիմնական վիճելի դրույթները եվրոպական փորձի համատեքստում:
ՀՀ Ընտրական օրենսգրքի նախագծի քննարկումների ընթացքում առավել քննարկվող թեզերից մեկը, թերևս, բոնուսային մանդատների շնորհումն է:
Ընտրական օրենսգրքի նախագիծը ենթադրում է լրացուցիչ մանդատների տրամադրում միաժամանակ երկու սկզբունքով՝ փոքրամասնությանը և մեծամասնությանը:
Այսպես, եթե որևէ կուսակցություն կամ կուսակցությունների դաշինք «ընտրության արդյունքով ստանում է մանդատների ընդհանուր թվի մեծամասնությունը, սակայն 54 տոկոսից պակաս, ապա այդ կուսակցությունը (կուսակցությունների դաշինքը) ստանում է այնքան լրացուցիչ մանդատներ, որ արդյունքում այդ կուսակցության (կուսակցությունների դաշինքի) մանդատների տոկոսի ամբողջ մասը հավասար լինի 54 տոկոսի»: Սա մեծամասնությանը տրվող լրացուցիչ մանդատներն են, որոնց նպատակը խորհրդարանական կայուն մեծամասնության ապահովումն է:
Միաժամանակ ենթադրվում է լրացուցիչ մանդատների շնորհում նաև նվազագույն շեմը հաղթահարած կուսակցություններին և կուսակցությունների դաշինքներին, եթե հաղթող կուսակցությունը ստացել է մանդատների 2/3-ը: «Եթե որևէ կուսակցություն, կուսակցությունների դաշինք ընտրության արդյունքով ստանում է մանդատների ընդհանուր թվի 2/3-ից ավելին, ապա մյուս կուսակցությունները, կուսակցությունների դաշինքները ստանում են այնքան նվազագույն թվով լրացուցիչ մանդատներ, որ արդյունքում նրանց մանդատների ընդհանուր թիվը լինի Ազգային ժողովի մանդատների ընդհանուր թվի 1/3-ը կամ ավելին»:
Իշխանության ներկայացուցիչների կողմից մեծապես ընդգծվում է այն փաստը, որ բոնուսային մանդատների շնորհումը մեծամասնություն ստացած կուսակցությանը կամ դաշինքին արվում է կայուն մեծամասնություն ապահովելու համար, որն իր հերթին ապահովագրում է երկիրը ներքաղաքական ճգնաժամերից: Միաժամանակ ընդգծվում է, որ բոնուսային մանդատներ շնորհվում են ոչ միայն մեծամասնությանը, այլ նաև փոքրամասնություն կազմող ընդդիմադիր կուսակցություններին:
Ընդդիմության ներկայացուցիչների պնդմամբ բոնուսային համակարգը կնպաստի քաղաքական մենաշնորհի ամրապնդմանը՝ ավելի լայն լիազորություններ տալով հաղթած ուժին, քանի որ ամրապնդում է 50+ հավաքած ուժի դիրքերը՝ վերացնելով այլ քաղաքական ուժերի հետ համագործակցության անհրաժեշտությունը: Բացի այդ՝ ցանկացած մանդատ շատ ավելի մեծ նշանակություն է ստանում օրինակ 2/3 ապահովելու անհրաժեշտությամբ Սահմանադրության մեջ փոփոխություններ կատարելու դեպքում: Վերջիվերջո, հավելյալ մանդատների շնորհումը նրանց կողմից որակվում է որպես ժողովրդի կամքին հակառակ դրսևորում (չստացված ձայների արհեստական շնորհում):
Բոնուսային մանդատների համակարգերը հազվադեպ են կիրառվում ազգային մակարդակով: Ազգային խորհրդարանական ընտրությունների ժամանակ դրանք կիրառվում են Հունաստանում, Սան Մարինոյում և Իտալիայում, իսկ Ֆրանսիայում՝ տեղական ընտրությունների ժամանակ:
Իտալիայում բոնուսային համակարգը կամ «մեծամասնության մրցանակը», սկսել է կիրառվել դեռևս 1923թ.-ից: 2005թ.-ից այն վերահաստատվել է ըստ «Կալդերոլիի օրենքի»: Այն ենթադրում էր քվեարկություն փակ համամասնական ցուցակներով և բոնուսային մանդատների շնորհում ձայների մեծամասնությունը ստացած կուսակցություններին՝ խորհրդարանում նրանց բացարձակ մեծամասնությունն ապահովելու համար: Միաժամանակ սահմանվում էին բավական բարդ պայմաններ՝ վերաբերող անցումային շեմին և խորհրդարանի երկու պալատներին: 2013թ.-ին այս օրենքի մի շարք դրույթներ հակասահմանադրական են ճանաչվել Իտալիայի սահմանադրական դատարանի կողմից:
2015թ. մայիսի 6-ից սկսել է գործել նոր օրենք՝ «Իտալիկումը»: Վերջինիս համաձայն՝ բոնուսային մանդատների համակարգը գործում է քվեների 40 տոկոսը ստացած կուսակցությունների համար և սահմանված է 55 տոկոս: Այսինքն՝ 40 տոկոսից ավելի ձայներ հավաքած կուսակցությանը տրամադրվում է մանդատների 55 տոկոսը Ներկայացուցիչների պալատում: Եթե երկու կուսակցություն է հավաքում 40 տոկոսից ավելին, առավել շատ ձայներ ստացած կուսակցությանն են շնորհվում բոնուսային մանդատները և նրանց նկատմամբ գործում է միություն կազմելու արգելք:
Սան Մարինոյի խորհրդարանում հաղթող կուսակցությունը կամ դաշինքը ստանում է ձայների 58 տոկոսը, իսկ բոնուսային տեղերը լրացվում են խորհրդարանում ամենաքիչ ձայներ հավաքած կուսակցությունների մանդատների հաշվին:
Հունաստանում խորհրդարանական ընտրություններն անցկացվում են մեկ փուլով՝ վարկանիշային համամասնությամբ՝ մեծամասնական բոնուսային համակարգով: Խորհրդարանի 300 մանդատներից 250-ը բաշխվում են համամասնական կարգով 3 տոկոսանոց շեմը հաղթահարած կուսակցությունների մեջ: Մյուս 50 տեղերն անցնում են առաջին տեղը զբաղեցրած կուսակցությանը՝ որպես բոնուս:
Ֆրանսիայում մեծամասնության բոնուսային համակարգը կիրառվել է դեռևս 1986թ.-ից ՏԻՄ խորհուրդների ընտրություններում: Այնտեղ այն կրում է «համամասնական համակարգ՝ մեծամասնական բոնուսով» անվանումը: Ընտրություններն անցկացվում են երկու փուլով՝ կուսակցական ցուցակներով: Եթե կուսակցություններից մեկը ստանում է ձայների մեծամասնությունը, այն ինքնաբերաբար ստանում է խորհրդի մանդատների 25 տոկոսը: Մյուս մանդատները համամասնորեն բաշխվում են 5 տոկոսանոց շեմը հաղթահարած կուսակցությունների միջև՝ ներառյալ հաղթող կուսակցությունը: Եթե կուսակցություններից ոչ մեկը չի ստանում ձայների մեծամասնությունը, 10 տոկոսանոց շեմն անցած կուսակցությունների մասնակցությամբ անցկացվում է ընտրությունների երկրորդ փուլ: Երկրորդ փուլում մանդատները բաշխվում են նույն սկզբունքով՝ ձայների մեծամասնություն ստացած կուսակցությունը ստանում է տեղերի 25 տոկոսը, մյուս ձայները բաշխվում են շեմն անցած կուսակցությունների մեջ: Այս համակարգում բոնուսը հստակ սահմանված է՝ մանդատների 25 տոկոսի չափով:
Ընդհանուր առմամբ, բոնուսային մանդատների շնորհումը հաղթող կուսակցությանը բավական քիչ օգտագործվող գործիք է, որն ուղղված է ձայների մեծամասնությունը հավաքող կուսակցության կամ դաշինքի դիրքերն ամրապնդելուն և խորհրդարանում կայուն մեծամասնություն ձևավորելուն: Դրա շուրջ մշտապես ծագում են հակասություններ, և հատկապես այդ սկզբունքին դեմ են հանդես գալիս փոքր կուսակցությունները: ՀՀ Ընտրական օրենսգրքում փոքր կուսակցությունների համար առաջացող ռիսկերը նվազեցնելու համար սահմանվել է նաև քիչ ձայներ հավաքած կուսակցություններին լրացուցիչ մանդատներ շնորհելու մեխանիզմը, որը մեծամասնությանը բոնուսներ հատկացնող վերոնշյալ երկրներում չի կիրառվում: Փաստացի, սա լրացուցիչ գործիք է, ընդդիմության, փոքր կուսակցությունները դիրքերը խորհրդարանում ուժեղացնելու համար:
այլ նյութեր այս թեմայով
- Համամասնական ընտրական համակարգ. եվրոպական փորձ Համաձայն նոր ընտրական օրենսգրքի նախագծի, ՀՀ-ում, ըստ էության կկիրառվի համամասնական ընտրական համակարգը՝ բաց և...
- Դիտորդներին խախտման դեպքում ընտրատեղամասերից հեռացնելու վերաբերյալ դրույթ. եվրոպական փորձ Դիտորդական առաքելության խախտումների վերաբերյալ դրույթ ամրագրված է հենց 2005թ-ին ՄԱԿ-ի կողմից ընդունված «Միջազգային...
- Քվեարկությանը մասնակցած անձանց ցուցակների հրապարակել-չհրապարակելու խնդիրը. եվրոպական փորձ ՀՀ Ընտրական օրենսգրքի նախագծի քննարկման ընթացքում առավել շատ շոշափվող դրույթներից մեկը քվեարկած անձանց ցուցակների...
-
16:17
ՀԱՐԳԵԼԻ՛ ԸՆԹԵՐՑՈՂ
-
16:16
Հանրապետությունում առաջիկա օրերին օդի ջերմաստիճանն աստիճանաբար կնվազի 8-10 աստիճանով
-
16:11
Հոկտեմբերի 7-ին ԱՊՀ-ի ոչ պաշտոնական գագաթնաժողով նախատեսված չէ. Պեսկով
-
16:10
Ադրբեջանի ԶՈՒ կրակի հետևանքով հայկական կողմում կան տուժածներ․ ՀՀ ՊՆ
-
16:00
ԼՂ-ից բռնի տեղահանված առանց ուղեկցողի մնացած 20 երեխա և 216 տարեց գտնվում են ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության հոգածության ներքո
-
15:30
Իրանը կողմ է տարածաշրջանի համար շահավետ տրանսպորտային հաղորդակցությունների զարգացմանը, սակայն ոչ՝ միջազգային սահմանների փոփոխությանը
-
15:10
Պետք է միջոցներ ձեռնարկել Ադրբեջանի կողմից սպառնալիքները կասեցնելու համար. իսպանացի պատգամավորը Գորիսում է
-
14:54
Ադրբեջանի ԶՈՒ-ն կրակ է բացել Կութի հատվածում տեղակայված հայկական դիրքերի անձնակազմի համար սնունդ տեղափոխող մեքենայի ուղղությամբ
-
14:46
Մեր երկրները միևնույն մարտահրավերներն ունեն. կիպրոսցի խորհրդարանականը՝ Ալեն Սիմոնյանին
-
12:00
Ֆրանսիայի ԱԳ նախարարը կայցելի Հայաստան
-
11:30
Սամվել Շահրամանյանն ու մի խումբ պատասխանատուներ կմնան ԼՂ-ում՝ մինչև որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը
-
11:03
ՄԱԿ-ի առաքելությունը շատ, շատ, շատ օգտակար է Արցախի անապատում. Ժան-Քրիստոֆ Բյուսոն
-
10:43
Ադրբեջանի փոխվարչապետն այսօր կմեկնի Ստեփանակերտ
-
10:07
Սենատոր Գարի Փիթերսը ներկայացրել է օրինագիծ, որն արգելում է ԱՄՆ օգնությունն Ադրբեջանին
-
09:38
Խումբն Արցախում կմնա` մինչև զոհվածների աճյունների ու անհետ կորածների որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը. Թադևոսյան
-
20:26
Ժամը 18։00-ի դրությամբ ԼՂ-ից բռնի տեղահանված 100․480 անձ արդեն Հայաստանում է
-
19:54
Ադրբեջանի պաշտպանության նախարարությունն ապատեղեկատվություն է տարածել
-
15:25
Օդի ջերմաստիճանը կնվազի 7-10 աստիճանով, սպասվում է անձրև և ամպրոպ
-
13:16
Միացյալ Թագավորությունը 1 միլիոն ֆունտ ստեռլինգ կհատկացնի՝ աջակցելու Լեռնային Ղարաբաղից բռնի տեղահանվածներին
-
12:25
Հայաստան է ժամանել բռնի տեղահանված 100 հազար 417 արցախցի
օրվա
շաբաթվա
ամսվա
Խոնավություն՝ %
Քամի՝ կմ/ժ