Սահմանադրական փոփոխությունների նախագիծը ԶՈւ ղեկավարման տեսանկյունից
Հաշվի առնելով սահմանադրական բարեփոխումների նախագծի շուրջ քննարկումները, ինչպես նաև մեկնարկած քարոզարշավը՝ «Արմեդիա» ՏՎԳ-ն, «Հայացք» վերլուծական կենտրոնի աջակցությամբ, ներկայացնում է վերլուծական հոդվածների շարք, որոնք սահմանադրական բարեփոխումների նախագծի առանձին տարրեր կդիտարկեն եվրոպական փորձի համատեքստում:
ՀՀ սահմանադրական բարեփոխումների նախագծի շուրջ քննարկումներում առանցքային խնդիրներից մեկը, ըստ էության, խաղաղ պայմաններում և ռազմական դրության ժամանակ զինված ուժերի գերագույն հրամանատարության խնդիրն է: Գործող Սահմանադրությամբ սահմանվում է, որ զինված ուժերի գերագույն գլխավոր հրամանատարը նախագահն է (hոդված 55 կետ 12. Նախագահը զինված ուժերի գերագույն գլխավոր հրամանատարն է, համակարգում է պետական մարմինների գործունեությունը պաշտպանության բնագավառում, նշանակում և ազատում է զինված ուժերի և այլ զորքերի բարձրագույն հրամանատարական կազմը): Սահմանադրական բարեփոխումների նախագծով սահմանվում է, որ խորհրդարանական կառավարման համակարգում զինված ուժերը Կառավարության ենթակայության ներքո են: Նախագծի 155-րդ հոդվածի համաձայն.
1. Զինված ուժերի կիրառման մասին որոշումն ընդունում է Կառավարությունը: Անհետաձգելի անհրաժեշտության դեպքում զինված ուժերի կիրառման մասին որոշումը պաշտպանության նախարարի առաջարկությամբ կայացնում է վարչապետը և այդ մասին անհապաղ տեղեկացնում Կառավարության անդամներին:
2. Պաշտպանության ոլորտի քաղաքականության հիմնական ուղղությունները սահմանում է անվտանգության խորհուրդը: Պաշտպանության նախարարն այդ հիմնական ուղղությունների շրջանակներում իրականացնում է զինված ուժերի ղեկավարումը:
3. Զինված ուժերի զինվորական ամենաբարձր պաշտոնատար անձը գլխավոր շտաբի պետն է, որին վարչապետի առաջարկությամբ նշանակում է հանրապետության նախագահը օրենքով սահմանված ժամկետով: Ոչ պատերազմական ժամանակ գլխավոր շտաբի պետը ենթակա է պաշտպանության նախարարին:
4. Պատերազմի ժամանակ զինված ուժերի գերագույն հրամանատարը վարչապետն է:
Սահմանադրական փոփոխությունների նախագծով առաջարկվող վերոնշյալ մոդելը, բնականաբար, ունի և՛ կողմնակիցներ, և՛ ընդդիմախոսներ: Վերջիններիս պնդմամբ Հայաստանը` որպես մի երկիր, որը գտնվում է ոչ պատերազմ, ոչ խաղաղություն վիճակում, պետք է ունենա հստակ լիազորություններով (այդ թվում՝ երկրի արտաքին անվտանգության ապահովման ոլորտում) օժտված նախագահ, ով կլինի նաև գերագույն գլխավոր հրամանատարը: Որպես հակափաստարկ բերվում է նաև այն, որ ի տարբերություն կիսանախագահական և նախագահական կառավարման համակարգի՝ խորհրդարանական կառավարման համակարգին բնորոշ է որոշումների ընդունման առավել երկար և որոշ դեպքերում բարդ գործընթաց, ինչը ռազմական սպառնալիքի պարագայում կարող է ճակատագրական լինել տվյալ պետության համար:
Նոր նախագծի կողմնակիցները, սակայն, նոր մոդելի վերաբերյալ բերվող հակափաստարկները համարում են խորհրդարանական կառավարման կառուցակարգերի թերըմբռնման արդյունք: Նրանց պնդմամբ կառավարման համակարգն ինքնին առնչություն չունի պատերազմական վիճակում պաշտպանության կազմակերպման արդյունավետության հետ: Պատմական փորձը ցույց է տալիս, որ ինչպես նախագահական, այնպես էլ խորհրդարանական կառավարման համակարգ ունեցող երկրները կարող են պատերազմի ժամանակ ձախողվել կամ հաջողվել: Ասվածի վառ օրինակ է Իսրայելը, որն իր հիմնադրման պահից գտնվում է պատերազմական վիճակում և միշտ ունեցել է խորհրդարանական համակարգ:
Ամեն ինչ կախված է նրանից, թե տվյալ կառավարման համակարգում ինչպիսի լուծումներ են գտնվել, որպեսզի ապահովվի զինված ուժերի օպերատիվ ղեկավարումը ու կառավարումը` ճգնաժամային իրավիճակներում արագ ու արդյունավետ որոշումներ կայացնելու համար, և սահմանադրական բարեփոխումների կողմնակիցները կարծում են, որ առաջարկվող մոդելը լիովին բավարարում է այդ պահանջները: Ավելին, ըստ նրանց, կառավարման խորհրդարանական համակարգում զինված ուժերի ենթակայությունը Կառավարությանն ավելի հեշտ է ապահովել, քան գործող համակարգում: Եթե գործող կառավարման համակարգում նախագահը և Կառավարությունը պատկանեն տարբեր քաղաքական ճամբարների, ապա արդյունավետ և օպերատիվ պաշտպանության կազմակերպումն իսկապես կբարդանա, իսկ գործող համակարգի պայմաններում նման հնարավորությունները հետագայում ևս չեն բացառվում, այնինչ նախագծով առաջարկվող խորհրդարանական համակարգը նման բախումներ թույլ չի տա, քանզի զինված ուժերը մշտապես գտնվում է Կառավարության ենթակայության ներքո, որը տիրապետում է անհրաժեշտ ֆինանսական և այլ ռեսուրսների:
Ավելին՝ բարձրաձայնվում է նաև այն, որ զինված ուժերի արդյունավետ կառավարման խնդիրը այն առաջնահերթություններից է, որի վերաբերյալ առկա են եղել որոշակի մտավախություններ հենց սահմանադրական փոփոխությունների նախաձեռնման գործընթացում, իսկ այն մշակող հանձնաժողովը խնդիր է ունեցել հնարավորինս օպերատիվ և կայուն համակարգ ձևավորել:
Անկախ հնչող կարծիքներից՝ երկրի անվտանգության ապահովման հարցում թերևս ամենակարևորը հենց պաշտպանական գերատեսչության մոտեցումները պետք է լինեն: Այս առումով հատկանշական է, որ պաշտպանության նախարարությունը Սահմանադրական փոփոխությունների մասնագիտական հանձնաժողովի հետ բավական ակտիվ համագործակցել է, և, ինչպես հայտարարել է ՀՀ ՊՆ Սեյրան Օհանյանը, գերատեսչության կողմից ներկայացված բոլոր առաջարկները ներառվել են նախագծում: Ավելին՝ վերոնշյալ հանձնաժողովի անդամ Վարդան Պողոսյանն անգամ հայտարարել է, որ նախագծում ներկայացված մոդելն առաջարկվել է հենց պաշտպանության նախարարության կողմից, ինչը, բնականաբար, մշակվել է նվազագույն ռիսկերի հաշվարկով:
Ինչ վերաբերում է նրան, թե որքանով է սահմանադրական փոփոխությունների նախագծով առաջարկվող մոդելը համապատասխանում եվրոպական փորձում առկա օրինակներին, ապա միանշանակ կարելի է ասել, որ այն առավել մոտ է Գերմանիայի Սահմանադրությամբ առաջարկվող մոդելին: Վերջինիս համաձայն` զինված ուժերի հրամանատարությունը պատկանում է պաշտպանության նախարարին, իսկ պատերազմի ժամանակ անցնում է կանցլերին: Գերմանիայում խաղաղ ժամանակներում զինված ուժերի հրամանատարությունը պաշտպանության նախարարի կողմից իրականացվում է կառավարության վարած քաղաքականության հիմնական ուղենիշերի շրջանակում, որոնց որոշման իրավասությունը պատկանում է բացառապես դաշնային կանցլերին (Գերմանիայի Սահմանադրության 115-րդ հոդված):
Եվրոպական մեկ այլ խորհրդարանական հանրապետությունում` Իտալիայում, նախագահն է զինված ուժերի գերագույն հրամանատարը, ով նաև ղեկավարում է Պաշտպանական գերագույն խորհուրդը և խորհրդարանի պալատների համաձայնությամբ պատերազմ է հայտարարում (Իտալիայի Սահմանադրության հոդված 87): Սակայն միևնույն ժամանակ, 78-րդ հոդվածի համաձայն, հանրապետության նախագահի որևէ ակտ ուժի մեջ չի մտնում, եթե այն չի հաստատվել այն նախարարի ստորագրությամբ, ով պատասխանատու է դրա համար:
Հունգարիայի սահմանադրության համաձայն՝ նախագահը երկրի Պաշտպանության ուժերի գերագույն գլխավոր հրամանատարն է: Սակայն պաշտպանության ուժերի տեղաշարժի, դրանք արտերկրում օգտագործելու, տեղակայելու վերաբերյալ որոշումը կայացնում է կառավարությունը, ինչը պետք է հաստատի նաև խորհրդարանը (հոդված 46):
Համանման մոդել ունի նաև Իռլանդիան: Իռլանդիայի նախագահը Պաշտպանության ուժերի գերագույն գլխավոր հրամանատարն է: Ինչ վերաբերում է պատերազմ հայտարարելուն կամ զինված ուժերը կիրառելուն, ապա նման իրավասություն ունի միայն խորհրդարանը (հոդված 28):
Խորհրդարանական հանրապետություն Լատվիայում ևս նախագահն է զինված ուժերի գերագույն գլխավոր հրամանատարը, սակայն պատերազմի ժամանակ նա նշանակում է գերագույն հրամանատար (հոդված 42): Նախագահը պարտավոր է նաև ձեռնարկել անհրաժեշտ քայլեր, եթե որևէ պետություն պատերազմ է հայտարարել կամ սպառնում է Լատվիային, ինչպես նաև անհապաղ պետք է հրավիրի Սեյմի արտահերթ նիստ, որն էլ կայացնելու է պատերազմ սկսելու որոշումը:
Ամփոփելով կարող ենք նշել, որ յուրաքանչյուր երկիր, անկախ կառավարման համակարգից, ձևավորել է խաղաղ պայմաններում և ռազմական դրության ժամանակ զինված ուժերի օպտիմալ ղեկավարման և կառավարման սեփական համակարգը, որը, բնականաբար, մի կողմից համահունչ է այն միջավայրին, որտեղ գտնվում է այդ երկիրը, մյուս կողմից արտահայտում է տվյալ երկրի ներքին առանձնահատկությունները:
այլ նյութեր այս թեմայով
- Արցախում մարդիկ ընտրատեղամաս են գալիս նաև ցույց տալու, որ իրենք գոյություն ունեն (ԲԱՑԱՌԻԿ) Մարդիկ գալիս են տեղամասեր բացի կամարտահայտվելուց նաև ամբողջ աշխարհին ցույց տալու, որ իրենք գոյություն ունեն և...
- Այստեղ մենք տեսանք ժողովրդավարական երկիր. Արցախի հանրաքվեի միջազգային դիտորդներ Հուսով եմ, որ միջազգային հանրությունը հաշվի կառնի, որ մարդիկ այս երկրում ազատ են իրենց ընտրության մեջ, ինչը չենք...
- ԼՂՀ-ում սահմանադրական բարեփոխումներին կողմ է արտահայտվել քվեարկողների 87,6 տոկոսը ԼՂՀ հանրաքվեին քվեարկելու իրավունք ունեցող 103 հազար 766 քաղաքացիներից քվեարկությանը մասնակցել է 79 428 քաղաքացի կամ...
- ԼՂՀ սահմանադրական հանրաքվեի մասնակցությունը կազմել է 76.44 տոկոս 20:00-ի դրությամբ հանրապետությունում 103 766 ընտրողներից քվեարկությանը մասնակցել է 79 314 քաղաքացի
- Արցախի հանրաքվեին մասնակցելու իրավունք կունենա 102 757 քաղաքացի Այսօր Արցախի Հանրապետությունում անցկացվող հանրաքվեին մասնակցելու իրավունք կունենա 102 757 քաղաքացի:
-
16:17
ՀԱՐԳԵԼԻ՛ ԸՆԹԵՐՑՈՂ
-
16:16
Հանրապետությունում առաջիկա օրերին օդի ջերմաստիճանն աստիճանաբար կնվազի 8-10 աստիճանով
-
16:11
Հոկտեմբերի 7-ին ԱՊՀ-ի ոչ պաշտոնական գագաթնաժողով նախատեսված չէ. Պեսկով
-
16:10
Ադրբեջանի ԶՈՒ կրակի հետևանքով հայկական կողմում կան տուժածներ․ ՀՀ ՊՆ
-
16:00
ԼՂ-ից բռնի տեղահանված առանց ուղեկցողի մնացած 20 երեխա և 216 տարեց գտնվում են ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության հոգածության ներքո
-
15:30
Իրանը կողմ է տարածաշրջանի համար շահավետ տրանսպորտային հաղորդակցությունների զարգացմանը, սակայն ոչ՝ միջազգային սահմանների փոփոխությանը
-
15:10
Պետք է միջոցներ ձեռնարկել Ադրբեջանի կողմից սպառնալիքները կասեցնելու համար. իսպանացի պատգամավորը Գորիսում է
-
14:54
Ադրբեջանի ԶՈՒ-ն կրակ է բացել Կութի հատվածում տեղակայված հայկական դիրքերի անձնակազմի համար սնունդ տեղափոխող մեքենայի ուղղությամբ
-
14:46
Մեր երկրները միևնույն մարտահրավերներն ունեն. կիպրոսցի խորհրդարանականը՝ Ալեն Սիմոնյանին
-
12:00
Ֆրանսիայի ԱԳ նախարարը կայցելի Հայաստան
-
11:30
Սամվել Շահրամանյանն ու մի խումբ պատասխանատուներ կմնան ԼՂ-ում՝ մինչև որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը
-
11:03
ՄԱԿ-ի առաքելությունը շատ, շատ, շատ օգտակար է Արցախի անապատում. Ժան-Քրիստոֆ Բյուսոն
-
10:43
Ադրբեջանի փոխվարչապետն այսօր կմեկնի Ստեփանակերտ
-
10:07
Սենատոր Գարի Փիթերսը ներկայացրել է օրինագիծ, որն արգելում է ԱՄՆ օգնությունն Ադրբեջանին
-
09:38
Խումբն Արցախում կմնա` մինչև զոհվածների աճյունների ու անհետ կորածների որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը. Թադևոսյան
-
20:26
Ժամը 18։00-ի դրությամբ ԼՂ-ից բռնի տեղահանված 100․480 անձ արդեն Հայաստանում է
-
19:54
Ադրբեջանի պաշտպանության նախարարությունն ապատեղեկատվություն է տարածել
-
15:25
Օդի ջերմաստիճանը կնվազի 7-10 աստիճանով, սպասվում է անձրև և ամպրոպ
-
13:16
Միացյալ Թագավորությունը 1 միլիոն ֆունտ ստեռլինգ կհատկացնի՝ աջակցելու Լեռնային Ղարաբաղից բռնի տեղահանվածներին
-
12:25
Հայաստան է ժամանել բռնի տեղահանված 100 հազար 417 արցախցի
օրվա
շաբաթվա
ամսվա
Խոնավություն՝ %
Քամի՝ կմ/ժ