Ահաբեկչությունն այլևս ԱՄՆ առաջնային մարտահրավերը չէ (ԱՄՆ ռազմական ռազմավարությունների համեմատական վերլուծություն)
«Հայացք» կիրառական քաղաքականության և հետազոտությունների վերլուծական կենտրոնը պատրաստել է նյութերի շարք, որոնցում ներկայացված են ԱՄՆ ազգային անվտանգության և ռազմական ռազմավարությունների ընդունման կարգը և նպատակները, ինչպես նաև վերջին ռազմավարությունների հիմնական տարբերությունների համեմատական վերլուծությունը:
Նյութերի շարքը կարող է առանձնակի հետաքրքություն ներկայացնել մասնագիտական խմբերի և ԱՄՆ-ով հետաքրքրված անձանց համար:
Օրերս ԱՄՆ պաշտպանության նախարարության կողմից հրատարակվեց 2018 թվականի ԱՄՆ ազգային ռազմական ռազմավարությունը: Ռազմավարության հրապարակումից հետո ԱՄՆ պաշտպանության նախարարության Twitter-յան էջում գրառում կատարվեց, որտեղ նշվում է, որ սա վերջին տասը տարիների ընթացքում հրապարակված առաջին, ամբողջովին նոր ռազմավարությունն է (այդ ընթացքում ներկայացված ռազմավարություններն ուղղակի թարմացվել են): Համաձայն ԱՄՆ նոր ռազմավարության՝ այսուհետ ազգային անվտանգության առաջնային թիրախը լինելու է գերտերությունների միջև մրցակցությունը և ոչ թե ահաբեկչության դեմ պայքարը:
Ստորև փորձենք համեմատել ԱՄՆ վերջին երկու 2018 և 2015 թվականներին հրատարակված ռազմական ռազմավարությունները՝ դուրս բերելով հիմնական տարբերությունները:
2015թ. ռազմավարությունը սահմանում է հետևյալ նպատակները.
- Զսպել, մերժել (հակառակորդների սահմանած նպատակները) և հաղթել հակառակորդներին,
- Խոչընդոտել, քայքայել, հաղթել ծայրահեղական կազմակերպություններին,
- Ամրապնդել ԱՄՆ դաշնակիցների և գործընկերների հետ ունեցած համաշխարհային ցանցերը:
2018թ. ռազմավարությունը սահմանում է հետևյալ նպատակները.
- Պաշտպանել հայրենիքը (խմբ. ԱՄՆ) հարձակումից,
- Պահպանել միացյալ ուժերի ռազմական առավելությունը, ինչպես գլոբալ մակարդակում, այնպես էլ առանցքային տարածաշրջաններում (ռազմավարությունը առանցքային տարածաշրջաններ է սահմանում Հնդկա-խաղաօվկիանոսյանը, Եվրոպան և Մերձավոր Արևելքը),
- Զսպել ԱՄՆ հակառակորդների` ԱՄՆ կենսական շահերի դեմ ագրեսիան,
- Ակտիվացնել ԱՄՆ միջգերատեսչական գործընկերների հետ կապերն ԱՄՆ ազդեցությունը և շահերն առաջ տանելու նպատակով,
- Պահպանել բարենպաստ ուժերի հավասարակշռություն Հնդկա-խաղաօվկիանոսյան տարածաշրջանում, Եվրոպայում, Մերձավոր Արևելքում և արևմտյան կիսագնդում,
- Պաշտպանել դաշնակիցներին ռազմական ագրեսիայից և խրախուսել գործընկերներին դեմ դուրս գալու իրենց դեմ իրականացվող հարկադրանքին, ինչպես նաև արդարացիորեն կիսել միացյալ պաշտպանությունն ապահովելու համար անհրաժեշտ պարտականությունները,
- Պետության հակառակորդներին և ոչ պետական դերակատարներին տարհամոզել, զսպել, ինչպես նաև կանխել նրանց կողմից զանգվածային ոչնչացման զենքերի ձեռք բերումը, տարածումը կամ օգտագործումը,
- Կանխել ԱՄՆ-ի, նրա քաղաքացիների, դաշնակիցների և անդրծովյան գործընկերների դեմ ահաբեկիչների կողմից արտաքին օպերացիաների իրականացումը կամ դրանց աջակցության ցուցաբերումը,
- Երաշխավորել, որ ընդհանուր տիրույթները մնան բաց և ազատ,
- Շարունակ կատարել մատչելի և արագ աշխատանք, Նախարարության աշխատանքի տրամաբանության, մշակույթի և կառավարման համակարգերի փոփոխմանը զուգահեռ,
- Ստեղծել 21-րդ դարում հավասարը չունեցող Ազգային անվտանգության նորարարական բազա, որն արդյունավետորեն կպաշտպանի Նախարարության գործողությունները և կպահպանի անվտանգությունն ու վճարունակությունը:
Երկու ռազմավարությունների պարագայում էլ Եվրոպայի հետ համագործակցությունն անվտանգության ոլորտում դիտարկվում է ՆԱՏՕ շրջանակներում: Հետաքրքրական է նկատել, որ 2015 թ. ռազմավարության մեջ այս համատեքստում խոսվում է «Ռուսաստանի ագրեսիայի» մասին, մինչդեռ 2018թ. փաստաթղթում «ագրեսիա» բառի փոխարեն օգտագործվել է «արկածախնդրություն» բառը: 2018թ. ռազմավարության մեջ հատուկ շեշտվում է եվրոպական դաշնակիցներից ԱՄՆ ունեցած ակնկալիքը՝ մեծացնելու իրենց ռազմական և ռազմական տեխնիկայի մոդերնիզացմանն ուղղված ծախսերը:
2018թ. փաստաթղթում Ռուսաստանի և Չինաստանի հետ երկարաժամկետ ռազմավարական մրցակցությունը դիտարկվում է որպես հիմնական գերակայություն, որն ըստ փաստաթղթի՝ պահանջում է ավել մեծ և կայուն ներդրում՝ հաշվի առնելով այն վտանգի մեծությունը, որ դա ներկայացնում է այսօր ԱՄՆ անվտանգության համար և ապագայում դրա աճող ներուժը: Հետաքրքրական է նկատել, որ նույն ռազմավարության մեջ միևնույն ժամանակ նշվում է, որ առավել երկարաժամկետ հեռանկարում ԱՄՆ-ն ակնկալում է Չինաստանի հետ հաստատել ռազմական հարաբերություններ, որոնք կբացառեն ագրեսիան և հիմնված կլինի թափանցիկության վրա:
Ի տարբերություն 2018թ. փաստաթղթի՝ 2015թ. փաստաթուղթում նշվում է, որ ԱՄՆ-ն աջակցում է Չինաստանի աճին և խրախուսում է, որ վերջինս միջազգային անվտանգության ապոհվման հարցում դառնա ԱՄՆ դաշնակիցը:
Ռուսաստանի վերաբերյալ 2015թ. փաստաթուղթը նշում է, որ թեպետ ՌԴ-ն իր ներդրումն է ունեցել մի շարք հարցերում, ինչպես օրինակ թմրանյութերի և ահաբեկչության դեմ պայքարում, այն իր գործողություններով պարբերաբար ցույց է տալիս, որ չի հարգում իր հարևանների սուվերենությունը և պատրաստակամ է ուժ գործադրել իր նպատակներին հասնելու համար:
2015թ. փաստաթուղթն ԱՄՆ-ի՝ Մերձավոր Արևելքում վարած քաղաքականության համատեքստում շեշտում է ԱՄՆ պատրաստակամությունն օգնել իր դաշնակիցներին՝ մեծացնելու ռազմական ծախսերը: Մինչդեռ 2018թ. փաստաթուղթը շեշտում է տարածաշրջանում որևէ ուժի գերիշխանության անթույլատրելիությունը, որը թշնամաբար կվերաբերի ԱՄՆ-ին: Միևնույն ժամանակ փաստաթուղթը ընդգծում է տարածաշրջանում կայունության և խաղաղության հաստատման անհրաժեշտությունը, որը կնպաստի կայուն էներգետիկ շուկայի և ապահով առևտրային ճանապարհների գործելուն:
Հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ 2015թ. փաստաթուղթը պատրաստվել և հրատարակվել է հունիսին, Իրանի հետ միջուկային համաձայնագրի կնքումից առաջ, փաստաթղթում առկա է Իրանին սուր անդրադարձ՝ նշելով, որ այն ռազմավարական մարտահրավերներ է ներկայացնում միջազգային հանրության համար և պետական մակարդակով աջակցում է ահաբեկչությանը: 2018թ. փաստաթուղթը նույնպես շեշտում է, որ Իրանը տարածաշրջանում ապակայունացնող ազդեցություն է ունենում՝ ձգտելով ստեղծել միջուկային զենք կամ ֆինանսավորելով ահաբեկիչներին:
Եթե փորձենք ընդհանրացնել, ապա կարող ենք փաստել, որ դիտարկվող երկու ռազմավարություններն իրարից տարբերվում են նախևառաջ ԱՄՆ համար առաջնային համարվող մարտահրավերի փոփոխությամբ: Եթե նախկինում առաջնային մարտահրավեր էր համարվում ահաբեկչությունը, ապա այսօր ԱՄՆ-ն որպես իր առաջանային մարտահրավեր դիտարկում է միջպետական ռազմավարական մրցակցությունը, որի համատեքստում մասնավորապես խոսվում է Չինաստանի փորձերի մասին «գիշատիչ տնտեսության» միջոցով վախեցնել իր հարևաններին, ինչպես նաև Ռուսաստանի ձեռք բերած «վետո իրավունքի» մասին, որը նրան թույլ է տալիս ազդել իր հարևանների տնտեսական, դիվանագիտական, անվտանգային որոշումների վրա:
Որպես մրցունակ լինելու գործիք՝ ներկայացված ռազմավարությունը դիտարկում է նորարարական, ոչ անվանդական մոտեցումների որդեգրումը, ինչպես նաև այլ պետությունների հետ միջգերատեսչական համագործակցության խորացումը (մասնավորապես ԱՄՆ Պետդեպարտամենտի, Արդարադատության, ֆինանսների նախարարություններ, USAID և այլն), որը թույլ կտա պաշտպանել ԱՄՆ շահերը և դիմագրավել ԱՄՆ գործընկերների և դաշնակիցների դեմ իրականացվող հարկադրանքի քաղաքականությանը:
Ստորև շարքի մյուս նյութերը.
ԱՄՆ ազգային անվտանգության ռազմավարության ընդունման կարգը և նպատակները (տեղեկանք)
Ի՞նչով են տարբերվում Թրամփի և Օբամայի ազգային անվտանգության ռազմավարությունները
ԱՄՆ ազգային ռազմական ռազմավարության ընդունման կարգը և նպատակները (տեղեկանք)
այլ նյութեր այս թեմայով
- Թուրքիան Ուկրաինային է մատակարարում Սառը պատերազմի ժամանակաշրջանի կասետային ռումբեր. Foreign Policy Տանկեր ոչնչացնելու համար նախատեսված այս զինամթերքի փոքր ռումբերն անմիջապես չպայթելու դեպքում կարող են տարիներ...
- Լոս Անջելեսի քաղաքապետը և քաղաքային խորհրդի նախագահը դիմել են ԱՄՆ նախագահին՝ Լաչինի միջանցքի հարցով Շնորհակալություն քաղաքապետ Բասին այն բանի համար, որ միացել է ինձ, որպեսզի նախագահ Բայդենին հասցնենք շրջափակումը...
- ԱՄՆ-ն հանձնառու է օգնելու Հայաստանին և Ադրբեջանին հարցերը լուծել խաղաղ կերպով․ Բլինկենը խոսել է Փաշինյանի հետ Նա ասել է, որ առաջ գնալու միակ ուղին դիվանագիտությունն է, ինչպես նաև նշել, որ շարունակելու է անձնապես ներգրավված...
- Թեհրանը մինչև կեսգիշեր կպատասխանի ԵՄ միջուկային համաձայնագրի առաջարկներին Այսօր երեկոյան 12-ի կողմերը մենք գրավոր ձևով կտրամադրենք վերջնական պատասխանը ԵՄ-ի կողմից համակարգողին:
- Թուրքական լրատվամիջոցը նշել է Էրդողանի և Բայդենի հանդիպման հնարավոր ամսաթիվը Մինչդեռ ԱՄՆ մի խումբ կոնգրեսականներ հայտարարություն են ստորագրել, որով դեմ են Թուրքիային F-16 կործանիչների վաճառքին։
-
16:17
ՀԱՐԳԵԼԻ՛ ԸՆԹԵՐՑՈՂ
-
16:16
Հանրապետությունում առաջիկա օրերին օդի ջերմաստիճանն աստիճանաբար կնվազի 8-10 աստիճանով
-
16:11
Հոկտեմբերի 7-ին ԱՊՀ-ի ոչ պաշտոնական գագաթնաժողով նախատեսված չէ. Պեսկով
-
16:10
Ադրբեջանի ԶՈՒ կրակի հետևանքով հայկական կողմում կան տուժածներ․ ՀՀ ՊՆ
-
16:00
ԼՂ-ից բռնի տեղահանված առանց ուղեկցողի մնացած 20 երեխա և 216 տարեց գտնվում են ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության հոգածության ներքո
-
15:30
Իրանը կողմ է տարածաշրջանի համար շահավետ տրանսպորտային հաղորդակցությունների զարգացմանը, սակայն ոչ՝ միջազգային սահմանների փոփոխությանը
-
15:10
Պետք է միջոցներ ձեռնարկել Ադրբեջանի կողմից սպառնալիքները կասեցնելու համար. իսպանացի պատգամավորը Գորիսում է
-
14:54
Ադրբեջանի ԶՈՒ-ն կրակ է բացել Կութի հատվածում տեղակայված հայկական դիրքերի անձնակազմի համար սնունդ տեղափոխող մեքենայի ուղղությամբ
-
14:46
Մեր երկրները միևնույն մարտահրավերներն ունեն. կիպրոսցի խորհրդարանականը՝ Ալեն Սիմոնյանին
-
12:00
Ֆրանսիայի ԱԳ նախարարը կայցելի Հայաստան
-
11:30
Սամվել Շահրամանյանն ու մի խումբ պատասխանատուներ կմնան ԼՂ-ում՝ մինչև որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը
-
11:03
ՄԱԿ-ի առաքելությունը շատ, շատ, շատ օգտակար է Արցախի անապատում. Ժան-Քրիստոֆ Բյուսոն
-
10:43
Ադրբեջանի փոխվարչապետն այսօր կմեկնի Ստեփանակերտ
-
10:07
Սենատոր Գարի Փիթերսը ներկայացրել է օրինագիծ, որն արգելում է ԱՄՆ օգնությունն Ադրբեջանին
-
09:38
Խումբն Արցախում կմնա` մինչև զոհվածների աճյունների ու անհետ կորածների որոնողափրկարարական աշխատանքների ավարտը. Թադևոսյան
-
20:26
Ժամը 18։00-ի դրությամբ ԼՂ-ից բռնի տեղահանված 100․480 անձ արդեն Հայաստանում է
-
19:54
Ադրբեջանի պաշտպանության նախարարությունն ապատեղեկատվություն է տարածել
-
15:25
Օդի ջերմաստիճանը կնվազի 7-10 աստիճանով, սպասվում է անձրև և ամպրոպ
-
13:16
Միացյալ Թագավորությունը 1 միլիոն ֆունտ ստեռլինգ կհատկացնի՝ աջակցելու Լեռնային Ղարաբաղից բռնի տեղահանվածներին
-
12:25
Հայաստան է ժամանել բռնի տեղահանված 100 հազար 417 արցախցի
օրվա
շաբաթվա
ամսվա
Խոնավություն՝ %
Քամի՝ կմ/ժ